Gazan ja Egyptin välisissä tunneleissa kulkee päivittäin yli 500 000 litraa polttoainetta ja 300 000 savukeaskia. Kuva: Gazan ja Egyptin välisissä tunneleissa kulkee päivittäin yli 500 000 litraa polttoainetta ja 300 000 savukeaskia.

Tunnelin päässä näkyy puoliso

Moni palestiinalainen löytää parin ryömimällä Gazan ja Egyptin rajan ali.

Teksti: Mohammed Omer Kuva: Marius Arnesen

IPS — Länsirannalla asuva Mai Ahmed rakastui internetin välityksellä Gazassa pakolaisleirillä elävään Mohammed Wardaan. Tie sulhasen luo oli mutkikas ja huipentui tunneliin.
”Tässä tarinassa riittää kerrottavaa lapsenlapsille”, Mai Ahmed nauraa. Hän ei saanut palestiinalaisalueita miehittävältä Israelilta lupaa matkustaa Länsirannalta Gazaan, joten matka vei Jordanian kautta Egyptiin, Siinain erämaan halki ja lopulta tunnelia pitkin Gazaan.
Israelin ja käytännössä paljolti myös Egyptin saartamaan Gazaan on viime vuosina kuljetettu tunnelien kautta pääasiassa lääkkeitä, ruokaa, autonosia, sementtiä, kalaa ja lampaita. Nyt liikkeellä on myös morsiamia ja sulhasia, tunneleissa työskentelevä Abu Saleem kertoo.
Adel Al-Ahmed, 37, ei pystynyt maksamaan Gazan tytöistä vaadittuja myötäjäisiä, mutta löysi vaimon Egyptistä, jossa myötäjäispyynnöt ovat maltillisempia.
Israel pommittaa
Palestiinalaisten on vaikea saada matkustuslupia ja viisumeita, joten tunneleista on tullut heille henkireikä maailmaan. Aiemmin tunnelien omistajat sulloivat ihmiset ja eläimet tynnyreistä rakennettuihin pakkauksiin. Nyt rajan ali kävellään tai ryömitään kaivannon rakenteesta riippuen.
Tunneleita arvioidaan olevan reippaasti toista tuhatta. Egypti pitää käytäviä luvattomina, mutta Israelin saarron kuristamat gazalaiset katsovat niiden käytön oikeudekseen. Israel lähettää säännöllisesti F-16-hävittäjiä tuhoamaan tunneleita, joita se syyttää salakuljetuksesta.
Maanalaiset kosiomatkat eivät siten ole vaarattomia, ja lisäksi kulkijan on saatava lupa Gazan hallinnolta. Muuten tunnelin omistajaa uhkaa yli tuhannen euron sakko.
Ryömien onneen
Adel Al-Ahmedin sisar oli avioitunut aiemmin Egyptiin ja Adel tapasi morsiamensa sukulointimatkalla. Nuori pari joutui ryömimään 200 metrin matkan tunnelissa Gazaan päästäkseen.
Toinen Ahmediksi esittäytyvä gazalainen löysi myös vaimon sukuloidessaan Egyptissä. Aiemmin hän oli kosinut gazalaista tyttöä, mutta tämän perhe asetti liiton ehdoksi oman kodin. ”Sellaista ei ole tapahtunut egyptiläistä tyttöä kosineille”, Ahmed vakuuttaa.
Hadeel-niminen nuori palestiinalaisnainen ystävystyi egyptiläisen tytön kanssa kansalaisjärjestövierailulla. Muutaman kuukauden kuluttua ystävätär ilmoitti Hadeelille, että hänen veljensä ja vanhempansa haluaisivat vierailla Gazassa tunnelin kautta.
Useita vierailuja myöhemmin veli kosi Hadeelia. Häät on sovittu lokakuulle, minkä jälkeen Hadeel muuttaa Egyptiin.
Yli tuhat tunnelia
Gazan ja Egyptin rajalla arvioidaan olevan pitkälti yli tuhat tunnelia. Ne ovat olleet ratkaisevia 1,7 miljoonan asukkaan Gazan taloudelle sen jälkeen, kun Israel saartoi alueen 2007 islamistisen Hamasin tultua siellä valtaan. Virallinen raja-asema Rafahissa oli vuosia kiinni, ja liikennettä rajoitetaan edelleen.
Egypti uhkasi sulkea tunnelit, kun hyökkäys Siinailla surmasi 16 sen rajapoliisia 5. elokuuta. Länsirantaa hallitseva virallinen palestiinalaisjohto kannatti tunnelien sulkemista, mutta käytännössä liikenne rajalla vain hiljeni. Pari viikkoa myöhemmin sen ennustettiin palaavan pian ennalleen.
BBC:n haastattelema gazalainen taloustieteilijä Omar Shabban arvioi, että salakaupan arvo on yli 500 miljoonaa euroa vuodessa ja se työllistää yli 10 000 henkeä. Hänen mukaansa tunneleissa kulkee päivittäin yli 500 000 litraa polttoainetta ja 300 000 savukeaskia.