Ruotsalainen Love During Wartime pureutuu Israelin ja Palestiinan väliseen konfliktiin palestiinalais-israelilaisen pariskunnan kautta. Kuva: Ruotsalainen Love During Wartime pureutuu Israelin ja Palestiinan väliseen konfliktiin palestiinalais-israelilaisen pariskunnan kautta.

Maailma kylässä on nyt myös elokuvafestivaali

Demokratian toive, puute ja tarve kuuluvat läpi toukokuun viimeisenä viikonloppuna järjestettävä Maailma kylässä -festivaalin. Kansallisteatterin Lavaklubin valloittava elokuvaohjelmisto kertoo omia, usein henkilökohtaisempia, tarinoitaan demokratiasta ja sen toteutumisesta eri puolilla maailmaa.

Teksti: Kepan tiedote Kuva: Svenska Filminstitutet

”Elokuvat otettiin uutena kokonaisuutena festivaalin ohjelmaan, koska ne sopivat hyvin tähän poikkitaiteelliseen, kaikenikäisiä ja kaikentyyppisiä ihmisiä houkuttelevaan tapahtumaan. Elokuvamaailma tarjoaa hengähdyshetken vilkkaalla festivaalilla ja sinne voi tulla keskittymään vähän pidemmäksi aikaa yhteen ohjelmanumeroon”, miettii Maailma kylässä -festivaalin promoottori Nelli Korpi.

”Kun aloimme rakentaa elokuvaohjelmistoa, punaiseksi langaksi otettiin festivaalillakin isossa osassa oleva musiikki sekä tämän vuoden demokratiateema. Musiikin ja demokratian ympärille koottiin ohjelmisto, joka tarjoaa sekä viihdettä että asiasisältöä”, avaa Maailma kylässä -festivaalin tuottaja Nina Ruotsalainen.

Festivaalirytmit kuuluvat musiikkidokumenteissa

Festivaalin kulttuuriohjelmasta tutut maailmanmusiikin rytmit kuuluvat kolmessa musiikkidokumentissa, mutta vakavammat teemat kaikuvat musiikin taustalla.

Elizabeth Mackay on tuottanut ja ohjannut dokumentin Dharohar (A Legacy, 2007), joka kertoo Intian Rajasthanissa eri kasteja edustavien ja uskontoja tunnustavien muusikoiden kokoonpanosta.

Toni Polon ohjaamassa The Colours of Tea -dokumentissa (2008) tutkitaan modernia, eurooppalaisten ja afrikkalaisten virtausten muovaamaa Marokkoa maan nuoren musiikkisukupolven näkökulmasta.

Marc-Antoine Moreaun ohjaama Dimanche à Bamako (Sunnuntai Bamakossa, 2004) seuraa malilaisen maailmanmusiikin, bluesin ja afrikkalaisen folkin superpariskunta Amadoun ja Mariamin hittialbumin syntymistä sekä legendaarisen Manu Chaon musiikillista kohtaamista.

Henkilökohtaiset tarinat tuovat demokratian lähelle

Ohjelmiston muut elokuvat herättelevät ajatuksia demokratian toteutumisesta henkilökohtaisten tarinoiden kautta.

Ruotsalainen Love During Wartime (2012) on tunteita herättävä kuvaus siitä, kuinka yhteiskunnallinen konflikti vaikuttaa henkilökohtaiseen elämään.
Gabriella Bierin ohjaama dokumentti pureutuu Israelin ja Palestiinan väliseen konfliktiin palestiinalais-israelilaisen pariskunnan kautta.

Norjalaisen Gry Wintherin ohjaamassa dokumentissa Lion Women (2009) seurataan iranilaisen naisliikkeen taistelua tasa-arvon ja demokratian puolesta vuoden 2009 presidentinvaaleihin liittyneiden protestien keskellä.

Attenberg on kreikkalaisen Athina Rachel Tsangarin ohjaama draamaelokuva (2010), joka kertoo 23-vuotiaan Marinan elämästä ja kasvusta syöpää sairastavan isänsä kanssa. Koskettava elokuva voitti Kultainen leijona -palkinnon Venetsian kansainvälisillä elokuvajuhlilla ja kilpaili Euroopan parlamentin LUX-elokuvapalkinnosta vuonna 2011.

Kolmastoista Maailma kylässä -festivaali järjestetään Kaisaniemen puistossa ja Rautatientorilla lauantaina 26.5. kello 11–20 ja sunnuntaina 27.5. kello 11–18. Elokuvia esitetään lauantaina ja sunnuntaina kello 11–15 Kansallisteatterin Lavaklubilla.

Demokratiaa käsitellään elokuvien lisäksi keskusteluissa, puheenvuoroissa, House of Democracy -äänestysinstallaatiossa ja näytteilleasettajien pisteillä.

Lavaklubille on muun festivaalin päiväohjelman tapaan vapaa pääsy. Iltaklubit Virgin Oil Co.:ssa maksavat 8–14 euroa. Festivaalin pääjärjestäjä on Kepa ry.

Promoottori Nelli Korpi
nelli.korpi@kepa.fi
puh 09 5842 3273 / 041 5494 524

Koko ohjelma: www.maailmakylassa.fi/ohjelma Painolaatuiset kuvat median käyttöön: www.maailmakylassa.fi/media
www.facebook.com/maailmakylassa
Spotify

Maailma kylässä -festivaali / Kepa ry pidättää oikeudet ohjelmamuutoksiin.