nainen heittää papuja ilmaan pellossa
Kuva: Urmila Thapa , a beneficiary of Rural Women Economic Empowerment project, Bhimeshwor, Sindhuli, Nepal. 15 June2016.

Kaupungistuminen, radikalisoituminen ja kestävä kehitys puhuttavat Maailma kylässä -festivaalilla

Suomen suurin ilmaisfestivaali tuo sadat päättäjät, asiantuntijat ja mielipidevaikuttajat keskustelemaan yhteiskunnallisista ajankohtaisista aiheista Helsingin keskustaan 26.–27. toukokuuta.

Kuva: Narendra Shrestha

Kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepan järjestämän tapahtuman teemoja ovat muun muassa kestävän kehityksen ohjelma Agenda 2030 – Kestävä kehitys, kestävä talous, ilmasto, ympäristö ja ihmisoikeudet. Lisäksi festareilla nousevat esiin aiheina radikalisoituminen, kaupungistuminen, huumesota ja afrikkalainen muoti.

Maailma kylässä -festivaali tarjoaa monipuolisen kirjon yhteiskunnallista, ajankohtaista keskustelua ja kokoaa puhujavieraita Helsinkiin ympäri maailmaa.

Keskustelutilaisuuksien lisäksi luvassa on myös elokuvia, kirjallisuusohjelmaa ja konsertteja. Puhujina keskusteluohjelmissa ovat muun muassa presidentti Tarja Halonen, Suomen vastarintaliikkeen perustaja Esa Holappa, näyttelijä Aku Hirviniemi ja pitkän linjan vaikuttaja Elisabeth Rehn.

Kestävä kehitys jokaisen arjessa

Festivaalin pääteemaa YK:n koko maailmaa kattavaa kestävän kehityksen ohjelmaa, Agenda 2030:ta, käsitellään useissa eri ohjelmanumeroissa. Sitran järjestämä Fiksu arki – Voiko kuluttaminen olla kestävää?  -paneeli ja Ulkoministeriön Miten Agenda 2030 -tavoitteista tulee totta? -paneeli ruotivat arjen valintoja samoin kuin Aku Hirviniemi, joka avaa ostokassinsa yleisölle ja paljastaa omat eettiset ruokavalintansa.

Myös Kepan Maailma muuttuu kaupunki kerrallaan -keskustelu kertoo, miten pienistä teoista muutos rakentuu. Toimittaja Reetta Räty moderoi kaksi paneelikeskustelua, joissa käsitellään EU:n kunnianhimoisia energia- ja ilmastotavoitteita vuoteen 2030 mennessä. Missä mennään tavoitteiden osalta ja miltä tulevaisuus näyttää?

”Kestävä kehitys näkyy monipuolisesti kansalaisjärjestöjen ja muiden kansalaistoimijoiden tuottamissa keskusteluissa. Agenda 2030 on myös monen festivaalilla esittäytyvän kansalaisjärjestön toiminnan keskiössä. Festivaali panostaa kestävään kehitykseen muun muassa Ekokompassi-ympäristöjärjestelmän avulla”, festivaalin ohjelmapäällikkö Johanna Eurakoski sanoo.

Yhtenä kantavana teemana festivaaleilla on ihmisoikeudet. Nigerialainen entinen ihmiskaupan uhri Itohan Okundaye on perustanut ihmiskauppaa ehkäisevän Toisenlaisia tarinoita -kampanjan. Hän kertoo, miten kaikki alkoi ja mitä tuloksia on saatu aikaan.

Suomen vastarintaliikkeen perustaja Esa Holappa osallistuu keskusteluun turvallisuudentunteen merkityksestä yhteiskuntarauhaan ja pohtii radikalisoitumisen syitä.

Tansanialaispäätoimittaja Ansbert Ngurumo pakeni Suomeen sen jälkeen, kun hänen lehtensä suljettiin. Ngurumon tarina ilmentää hyvin Tansanian kaventunutta sananvapaustilannetta, jossa vääränlaisen Facebook-viestin kirjoittaminen voi johtaa vankilatuomioon.

Hetemaj’n perheen tarina ja muita keskusteluja elokuvista

Maailman ensi-illan festivaalilla saavan Kotimaa Kosovo-Suomi -dokumenttielokuvan jälkeen politiikan ja jalkapallon kentiltä tutun sisarusryhmän Fatlume, Fatbardhe, Perparim ja Mehmet Hetemaj kertovat, mikä on ollut Suomeen sopeutumisen salaisuus ja hinta.

Burkinabè Rising -dokumenttia seuraavassa keskustelutilaisuudessa pohditaan naisten asemaa ja sitä, mitä afrikkalainen yhteisö voi saada aikaan poliittisen muutoksen kulttuurin avulla.

Kolumbialaisen sissikomentaja Carlos Pizzarron (1951–1990) leski, sissitaistelija Myriam Rodríquez kertoo Maailman Kuvalehden päätoimittajan Anni Valtosen haastattelussa, miten rauha saavutetaan yli viisikymmentä vuotta sotaa käyneessä maassa.

Ohjelmanumeroita juontavat muun muassa toimittajat Maryan Abdulkarim, Piia Pasanen, Bettina Sågbom, Janne Hopsu, Kukka Ranta, Ronja Salmi ja Tuomas Peltomäki.

Kansalaisjärjestöjen suurtapahtuma keskellä Helsinkiä

Maailma kylässä -festivaali järjestetään 26.–27. toukokuuta Helsingin Kaisaniemen puistossa ja Rautatientorilla lauantaina kello 11–21 ja sunnuntaina kello 11–19. Tapahtumaan on ilmainen sisäänpääsy.

Festivaalin toteuttaa kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepa ry, joka on yli 300 suomalaisen kansalaisjärjestön kattojärjestö ja globaalien kehityskysymysten asiantuntija. Festivaalin pääyhteistyökumppaneita ovat ulkoasiainministeriö, Euroopan unioni, Eko Lumme, Ben & Jerry’s ja Maailman Kuvalehti.

Keskusteluohjelmien lisäksi festivaalilla on runsaasti konsertteja, elokuvia ja lastenohjelmaa. Festivaalilla kuullaan musiikkia muun muassa Etelä-Afrikasta, Malista, Ghanasta ja Norsuunluunrannikolta.

Tutustu koko ohjelmaan osoitteessa www.maailmakylassa.fi/ohjelma