Ilmastovanhemmat Kuva: Ilmastovanhemmat

Ilmastonmuutos kärjistää eriarvoisuutta, IPCC:n raportti varoittaa

llmastonmuutoksen hinta käy sitä kovemmaksi, mitä kauemmin välttämättömiä toimia viivytellään, Kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n tänään julkaisema raportti osoittaa. Ympäristö- ja kehitysjärjestöt vaativat lisää kunnianhimoa myös Suomen ilmastotavoitteisiin.

Teksti: Kepan tiedote Kuva: Olli-Pekka Lehtinen / Kepa

Ilmastonmuutos hidastaa talouskasvua, heikentää ruokaturvaa, lisää sään ääri-ilmiöitä ja kärjistää eriarvoisuutta, ilmastopaneeli IPCC:n tänään julkaisema ilmastonmuutokseen sopeutumista koskeva raportti varoittaa.”Raportti tekee täysin selväksi, että mitä pidempään viivyttelemme, sitä kalliimman laskun maksamme. Nykytahtia jatkamalla ilmastonmuutoksen vaikutukset voivat olla peruuttamattomia. Voi vain toivoa, että tällä kertaa viesti menisi perille myös päättäjätasolla”, Kepan kehityspoliittinen asiantuntija Henri Purje sanoo.Ilmastonmuutoksen vaikutukset tuntuvat kaikkialla, myös Suomessa ja Euroopassa. Kaikkein pahiten kärsivät kuitenkin köyhät kehitysmaat. Yksistään sopeutumiskustannusten arvioidaan nousevan kehitysmaissa 70–100 miljardiin dollariin vuodessa. Ilmastonmuutos uhkaa mitätöidä köyhyyden vähentämisessä otetut edistysaskeleet.Suorien vaikutustensa lisäksi ilmastonmuutos pahentaa myös muita riskejä. Ilmastopaneeli IPCC:n mukaan esimerkiksi sademäärien muutokset, jää- ja lumipeitteen pieneneminen, vedenpinnan nousu, kuivuus ja tulvat kasvattavat aseellisten konfliktien todennäköisyyttä huomattavasti.Suomenkin siirryttävä puhtaaseen energiaanIPCC luonnehtii seuraavia 25 vuotta vastuullisuuden aikakaudeksi, jolloin ratkaistaan maapallon kohtalo. Pahimpien tulevaisuudenkuvien torjuminen edellyttää kasvihuonekaasupäästöjen nopeaa alasajoa ja siirtymistä puhtaaseen energiaan. Toistaiseksi yksikään valtio ei ole osoittanut riittävää kunnianhimoa.”Suomessakin ilmasto- ja energiapolitiikkaa ohjaa näköalaton takertuminen menneisyyden saastuttaviin teknologioihin ja auringonlaskun aloihin. Siirtyminen puhtaaseen tuotantoon on paitsi välttämättömyys myös suuri mahdollisuus”, Purje toteaa.Suomen kaltaisilla teollisuusmailla on sekä historiallinen velvollisuus että taloudelliset edellytykset toimia edelläkävijöinä. Tämä tarkoittaa paitsi omien päästöjemme nollaamista, myös kehitysmaiden ilmastotoimien rahoittamista.YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon on kutsunut maailman johtajat ilmastohuippukokoukseen syyskuussa. Sitä ennen EU:n on sovittava sitovista, ilmastotieteen mukaisista päästövähennyksistä sekä uusiutuvan energian ja energiatehokkuuden tavoitteista, Ilmastovanhemmat, Kepa, Luonto-Liitto, Maan Ystävät ja 350 Suomi vaativat.”Tämän hetken poliittiset ratkaisut määrittävät ihmiskunnan tulevaisuuden. On aika kylmäpäistä sallia saastuttamisen jatkaminen tai jopa kannustaa siihen, tietäen mitä on odotettavissa”, sanoo Luonto-Liiton toiminnanjohtaja Leo Stranius.Järjestöt vaativat Suomelta myös vahvan ilmastolain pikaista säätämistä.Medialle tiedoksiIlmastovanhemmat, Kepa, Luonto-Liitto, Maan Ystävät ja 350 Suomi järjestävät tempauksen IPCC:n raportin julkaisun yhteydessä Suomen ympäristökeskuksen edustalla maanantaina 31.3. klo 10.30-11.00. Pelastusliiveihin sonnustautuneet aktiivit tuovat esiin ilmastotoimien kiireellisyyttä.Kuvia tempauksesta Kepan Flickrissä osoitteessa: www.flickr.com/photos/kepa-ry/sets/72157643195783845/ tilaisuuden päätyttyä.LisätietojaSanna Autere, tiedottaja, Kepa, puh. 050 317 6721Henri Purje, kehityspoliittinen asiantuntija, Kepa, puh. 040 517 5496Niklas Kaskeala, kampanjakoorinaattori, Kepa, puh. 050 317 6716Laura Meller, ilmastokampanjavastaava, Maan ystävät, puh. 044 537 7193Sarianna Mankki, aktiivi, Suomi350, puh. 050 369 5680Tapio Pesola, varapuheenjohtaja, Ilmastovanhemmat, puh. 044 373 4693Leo Stranius, toiminnanjohtaja, Luonto-Liitto, puh. 040 754 7371