Ihmisen kasvojen ja silmän päälle maalattu maapallon kuvaa.
Kuva: iStock / Renato Arap

Maailman Kuvalehti ja Maailma.net yhdistyvät

Uusi media kurkistaa globaalien ilmiöiden taakse ja kysyy ne kysymykset, joita muut eivät kysy.

Suomen mediakenttä täydentyy vuoden 2025 alussa, kun Maailman Kuvalehti ja Maailma.net-uutissivusto yhdistyvät.

Maailman Kuvalehti on ajattelevien maailmankansalaisten aikakauslehti, joka ilmestyy sekä painettuna että verkossa. Se kertoo tarinoita ympäri maailman, taustoittaa ja syventää uutisvirtaa.

Maailma.net on uutisia tarjoava verkkojulkaisu, joka keskittyy kestävään kehitykseen, ihmisoikeuksiin ja kehitysyhteistyöhön.

Yhdistyminen mahdollistaa syventävän ja ajankohtaisen journalismin tarjoamisen lukijoille yhtenä pakettina. Uusi media käsittelee yhteiskunnallisia ja taloudellisia ilmiöitä, globaaleja kehityskysymyksiä, ympäristöaiheita ja kulttuuria – maailmankansalaisen näkökulmasta. Se kurkistaa globaalien ilmiöiden taakse, kysyy ne kysymykset, joita muut mediat eivät kysy, lisää ymmärrystä erilaisista yhteiskunnallisista ilmiöistä ja luo maailmasta monisyisempää kuvaa.

”Yhdistymällä saamme aikaan entistäkin vahvemman median täyttämään mediakentässä olevaa aukkoa, jotta koko maailmaa koskettavat tapahtumat, ilmiöt ja kehityskulut näkyisivät julkisuudessa paremmin”, sanoo Maailman Kuvalehden päätoimittaja Anni Valtonen.

Uuden median nimenä säilyy Maailman Kuvalehti (https://maailmankuvalehti.fi/ ). Se aloittaa toimintansa vuoden 2025 alussa. Maailma.net-uutissivusto ja sitä julkaiseva Maailma.net ry lopettavat toimintansa.

”Uudistuksella turvataan globaaleja kehityskysymyksiä käsittelevän journalismin olemassaolo myös tulevaisuudessa. Yhdistämällä voimamme pystymme tekemään entistä laadukkaampaa ja vaikuttavampaa journalismia”, sanoo Maailma.net ry:n puheenjohtaja Perttu Iso-Markku.

Lisätiedot:

Anni Valtonen, päätoimittaja, Maailman Kuvalehti