Verotus ja globaali oikeudenmukaisuus on yksi Fingon Kestävän talouden työryhmän aiheista, mutta siitä järjestetään myös erillisiä tapaamisia.
Kevään 2025 tapaamiset ovat seuraavat:
Pe 10.1.2025 klo 10.00–11.00 Teams. Vieraana on Timo Voipio UM:n Kehitysrahoituksen ja yksityisen sektorin yksikköstä (KEO-50). Hän kertoo ajankohtaisia kuulumisia etenkin Suomen verotuksen liittyvät kehitysyhteistyöstä afrikkalaisten kumppanien, kuten ATAFin (African Tax Administration Forum) kanssa. Keskustelemme myös yleisemmin Suomen ns. DRM-tuesta (Domestic Resource Mobilisation) vuonna 2025.
Pe 7.2. klo 17.00–18.00 Keskustakirjasto Oodissa, ryhmätila 4, 2.krs. Viimeinen ilmoittautumispäivä: 6.2.2025. Vieraana Eurodad-järjestön Tove Maria Ryding, joka on yhtenä puhujana Kalevi Sorsa -säätiön Veroareenassa.
Pe 7.3. klo 10.00–11.00 Teams (ohjelma tarkentuu myöhemmin).
Pe 4.4. klo 10.00–11.00 Teams (ohjelma tarkentuu myöhemmin).
Pe 2.5. klo 10.00–11.00 Teams (ohjelma tarkentuu myöhemmin).
Pe 6.6. klo 10.00–11.00 Teams (ohjelma tarkentuu myöhemmin).
Niihin ilmoittaudutaan tällä lomakkeella. Ilmoittautua voi joko kaikkiin kevään tapaamisiin yhdellä kerralla tai kuhunkin kerrallaan. Ilmoittautua ehtii pääasiassa vielä samana päivänä, kun tapaaminen on, mutta joissakin tapauksissa viimeistään edellisenä päivänä.
Lisätietoa Fingon verotyöstä: Outi Hakkarainen (outi.hakkarainen@fingo.fi, puh. 050 – 317 6728)
Alla on ensin tietoa YK:n roolin vahvistamisesta globaalissa veropolitiikassa ja sen jälkeen tämän ryhmän aikaisempiin tapaamisiin liittyvää aineistoa.
*****
YK:n roolin vahvistaminen globaalissa veropolitiikassa [HUOM! Tämä päivitys yltää vain vuoden 2023 loppuun. Uusi päivitys tulossa].
Taustaa: Kehittyvät maat menettävät vuosittain kymmeniä miljardeja dollareita verovälttelyn/veronkierron takia, mutta ne eivät ole päässeet neuvottelemaan tasavertaisesti kansainvälisen verotuksen säännöistä. Kansainvälistä veroyhteistyötä koordinoidaan nykyisin talousjärjestö OECD:n johdolla. OECD on pääasiassa rikkaiden valtioiden foorumi, jonka jäseniä ovat myös veroparatiiseina tunnetut Alankomaat ja Luxemburg. Esimerkiksi puolet afrikkalaisista valtioista eivät ole mukana OECD:n laajennetussa, veroja käsittelevässä ryhmässä (Inclusive Framework). YK:n Afrikka-maiden ryhmä ajaa aktiivisesti YK:n roolin vahvistamista kansainvälisessä veropolitiikassa. Perimmäisenä tavoitteena on muodostaa YK:n alaisuuteen hallitustenvälinen veroelin ja luoda kansainvälinen verosopimus.
YK:n jäsenmaista helmikuussa muodostettava työryhmä työstää toimeksiantoa YK:n alaiselle verosopimukselle siten, että se valmistuu elokuussa ja sitä käsitellään YK:n yleiskokouksessa syksyllä/loppuvuodesta. Toimeksiannon työstäminen perustuu Afrikka-maiden esittämään päätöslauselmaan, joka äänestämällä hyväksyttiin YK:n yleiskokouksen kakkoskomiteassa 22.11.2023.
Äänestykseen päädyttiin, vaikka neuvotteluja käytiin monta viikkoa ja Afrikka-ryhmä päivitti esityksensä YK:n fasilitaattorin tekemän kompromissin mukaisesti. Päivitetty esitys voitti äänestyksen kuitenkin selvästi: 125–48. Yhdeksän maata äänesti tyhjää. Sopimuksen puolesta äänestivät afrikkalaisten maiden tukena pääasiassa Aasian ja Latinalaisen Amerikan maat, myös OECD-jäsenet Chile ja Kolumbia. Vastaan äänestäneistä 41/48 oli eurooppalaisia maita, ml. EU-maat. Muita vastaan äänestäneitä olivat Kanada, USA, Australia, Uusi Seelanti, Israel, Japani ja Etelä-Korea. Norja ja Islanti äänestivät tyhjää, kuten myös esimerkiksi Turkki sekä OECD-maat Costa Rica ja Meksiko.
Sitaatteja kansaivälisten kansalaisjärjestöjen tiedotustilaisuudesta päätöslauselman hyväksymisen jälkeen:
- Tax Justice Europen edustaja, Eurodad-järjestön Tove Maria Ryding (Policy and Advocacy Manager – Tax Justice): ”YK:n verosopimus olisi maailman ensimmäinen aidosti globaali kansainvälistä veroyhteistyötä koskeva sopimus ja antaisi kipeästi kaivattua sysäystä taistelulle kansainvälistä veronkiertoa vastaan. Kehotamme kaikkia OECD-maita lopettamaan sopimuksen edistämisen estämisen ja liittymään YK-prosessiin aidossa yhteistyön hengessä.”
- Tax Justice Network African toiminnanjohtaja Chenai Mukumba: ”Kaikkien YK:n alaista verosopimusta kannattavien maiden on tärkeää tehdä yhdessä vahvasti töitä sen eteen, että globaalista veropolitiikasta saadaan aidosti demokraattista ja että pystymme tukkimaan niitä porsaanreikiä, joita kansainvälisessä verojärjestelmässä on. YK on keskeinen konteksti niin neutraalin luonteensa takia kuin siksi, että se on koti myös monille muille tärkeille kansainvälisille prosesseille, kuten kestävän kehityksen tavoitteille, sukupuolten välisen tasa-arvon edistämiselle ja ilmastoneuvotteluille. Näiden kaikkien keskustelujen on tärkeää olla keskinäisessä vuorovaikutuksessa. Kehittyvät maat ovat innoissaan ja sitoutuneita edistämään kansainvälistä veroyhteistyötä.”
Lisätietoa:
- Fingon tiedote: ”Jännitysnäytelmä YK:ssa: Historiallinen verosopimus nytkähti eteenpäin – näin Suomi ja muut länsimaat äänestivät” (23.11.2023)
- Fingon tiedote: ”Maailman valtiot kiistelevät YK:ssa mullistavasta verosopimuksesta – Fingo: Suomi on asettumassa historian väärälle puolelle” (20.11.2023)
- Fingon ja Lähetysseuran vieraskynä Helsingin Sanomissa: ”Kansainvälistä verovälttelyä tulee kitkeä YK:n kautta” (23.10.2023)
- Global Alliance for Tax Justice -verkoston ja Eurodad-järjestön Q&A-dokumentti englanniksi (pdf)
- Fingon raportti ”Verotuksella globaalia oikeudenmukaisuutta” (julkaistu 2/2022).
*****
Menneiden verotapaamisten tapaamisten aiheita ja niihin liittyviä aineistolinkkejä
Pe 27.9.24
- Huomioita supervarakkaiden minimiverotuksesta taloustieteen professori Gabriel Zucmanin UNU-Widerin alustuksen pohjalta (Saara Hietanen, Finnwatch). Linkki tilaisuuden kutsuun, Ylen juttuun aiheesta ja kutsuun UNU WIDERIN seminaariin, jossa Zucman alusti toisesta aiheesta.
- Huomioita UM:n johdon vastineesta ns. DRM-evaluaatiosta eli Suomen tuesta kansallisen tulopohjan vahvistamiseksi kehitysmaissa (julkaistu englanniksi: Finland’s Initiatives Focused on Enhanced Domestic Resource Mobilization ja arvioi etenkin Suomen kahta verotus ja kehitys -toimintaohjelmaa: 2016-2019, 2020-2023), sekä kansainvälisten taloussuhteiden ja kehitysyhteistyön eli nk. Kake-selonteon jalkauttamisesta verotuskysymyksissä (Petra Yliportimo, KEO-50). Tässä yhteydessä keskustelemme myös UM:n ja järjestöjen välisestä yhteistyöstä.
- Kansalaisjärjestöjen kansainvälisen yhteisön arvioita toimeksiannosta YK:n alaiseksi verosopimukseksi ja suunnitelmia tulevista aktiviteeteista (Outi Hakkarainen, Fingo). Linkki toimeksiantoon.
- Felmin kattojärjestön ACT Alliancen ylläpitämät veroverkkosivut ”End the Tax Abuse” -kampanjasta, jossa on mukana joukko verkoston jäseniä, kuten Suomesta Felm. Sivut on hiljattain julkaistu.
- Tiedoksi: pe 6.9. umpeutunut lausuntopyyntö valtiovarainministeriölle minimiverolain muuttamista koskevasta hallituksen esitysluonnoksesta. Mukana lausunnot Finnwatchilta ja Fingolta. Tässä myös suorat linkit: Finnwatchin lausunto, Fingon lausunto.
Pe 16.8.24 Esiteltiin kansalaisyhteiskunnan analyysia 11.8. julkaistusta luonnosversiosta YK:n alaisen verosopimuksen toimeksiannoksi ja tunnelmia menossa olevalta viimeiseltä neuvotteluviikolta (12.-16.8.). New Yorkissa oli paikalla kansainvälisten kansalaisjärjestöjen ja verkostojen edustajia eri puolilta maailmaa. Neuvottelujen tuloksena syntyvä toimeksianto on tarkoitus esittää YK:n yleiskokouksen hyväksyttäväksi syksyllä 2024. Tapaamisen vieraana oli Petra Yliportimo UM:stä. Hän aloitti heinä-elokuun vaihteessa Kehitysrahoituksen ja yksityisen sektorin yksikön (KEO-50) kehittyvien maiden rahoituskyky -tiimin vetäjänä. Yliportimon kanssa keskustelimme etenkin Suomen verotukseen ja kehitykseen liittyvistä toimista.
Pe 7.6.24 Suomen DRM-tuki. Vieraana UM:n Riikka Laatu (johtava asiantuntija, Kehitysrahoituksen ja yksityisen sektorin yksikkö). Hän koordinoi työryhmää, joka on alkamassa työstää johdon vastinetta vuoden 2023 lopulla julkistettuun DRM-evaluaatioon.
Pe 3.5.24 Verotus ja tasa-arvo. Lähetysseuran Roosa Rantala alustaa mm. tämän virtuaalitilaisuuden pohjalta, jota Lähetysseura oli mukana järjestämässä.