Kansainvälisten taloussuhteiden ja kehitysyhteistyön selonteko

Fingon asiantuntijalausunto eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnalle Kansainvälisten taloussuhteiden ja kehitysyhteistyön selonteosta

Lausunto koskee selontekoa yleisesti. Fingo tukee jäsenjärjestöjemme Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASKin, Plan International Suomen ja Väestöliiton aihekohtaisia lausuntoja.

Orpon hallituksen Kansainvälisten taloussuhteiden ja kehitysyhteistyön selonteko (Talkyt) painottaa taloussuhteita. Selonteon ohjaavuus on heikkoa, koska kestävän kehityksen ja ihmisoikeuksien edistäminen sekä kehityspolitiikan kansainväliset määritykset ja Suomen sitoumukset eivät juurikaan tule esille. Edellytyksiä kehityspolitiikan toimeenpanolle kavennetaan merkittävästi hallituskaudella määrärahaleikkauksin: noin neljäsosa varsinaisista kehitysyhteistyömäärärahoista on määrä leikata. Talkytin laatimisprosessissa kansalaisyhteiskuntaa osallistettiin heikosti.

Näistä puutteista huolimatta Suomen pitkäjänteisen kehityspolitikan ja Suomen vahvuuksiin perustuvan kehitysyhteistyön toimeenpano on mahdollista, kun Talkyt-selontekoa ja Ulko- ja turvallisuuspoliittista selontekoa (Utp) pidetään ulko- ja kehityspolitiikan kokonaisraamina. Kehityspolitiikan pitkäjänteiselle työlle köyhyyden ja eriarvoisuuden poistamiseksi sekä kestävän kehityksen ja ihmisoikeuksien edistämiseksi on Utp-selonteosta edelleen nousevat edellytykset. Hyödyllistä on, että Talkyt-selonteon linjaukset kannustavat suomalaisia toimijoita etsimään uusia kumppanuuksia ja tapoja edistää kestävää kehitystä kansainvälisesti. Kauppapolitiikalla voidaan edistää aiempaa useammin kestävää kehitystä, jos kauppapoliittisille toimille osoitetaan selkeät kestävän kehityksen tavoitteet.