Fingo ry ei kommentoinut laajan esitysluonnoksen sisältöä, mutta nostaa lausunnossaan esiin seuraavia yleisiä huomioita:
(1) Vähimmäisverosta annetun lain päivittäminen on perusteltua, mutta huomiota herättää epävarmuus sen vaikutuksista, joten olisi tärkeää esittää edes jonkinlaisia arvioita etenkin tietyissä tapauksissa.
(2) Vähimmäisverosta annetun lain erityispiirteenä on sen tausta kansainvälisessä veroyhteistyössä, jossa kehittyvät maat ovat joutuneet pääosin ottamaan rikkaiden maiden jo sopimat asiat annettuina. Suomen kansallisen toteutuksen osalta olisi perusteltua arvioida myös sen mahdollisia ulkoisvaikutuksia kehittyviin maihin. Tähän kannustaa myös se, että Suomi on sitoutunut Addis Tax Initiativeen (ATI), jossa yksi tavoite on avunantajamaiden maiden veropolitiikan politiikkajohdon-mukaisuuden vahvistaminen niin sanottujen spillover- eli ulkoisvaikutus-analyysien avulla.
(3) Vähimmäisveroa koskeva sääntely on hyvin laaja ja monimutkainen kokonaisuus, joka sisältää uusia käsitteitä ja tulkinnallisuutta. Valtiovarainministeriölle ja verohallinnolle tulee taata laadullisesti ja määrällisesti riittävät resurssit valmistella ja käsitellä vähimmäisveroa (mm. verohallinnon ohjeiden laatiminen) siten, että verohallinnon ohjeet ovat mahdollisimman selkeät, että suomenkielinen termistö on huolella määritelty ja että Suomella on valmius myös ulkoisvaikutuksen analyysin tekemiseen.