Millaista yhteistyötä olet tehnyt järjestöjen kanssa globaalikasvatuksessa?
Olen tehnyt yhteistyötä paljonkin. Meillä on ollut lukuisia kouluvierailuita, joiden kautta lähti käyntiin myös viimeisin yhteistyöprojekti Suomen Somalia-verkoston kanssa. Lähdimme tekemään yhdessä digiyhteistyöprojektia somalialaisen ammattikoulun kanssa.
Mitä digiyhteistyöprojektissa konkreettisesti tehtiin, ja miten se edisti globaalikasvatusta?
Edellä mainittu projekti oli osa Globaalit kaverit -hanketta ja siihen sisältyi tutustumista toistemme ammatteihin ja opintoihin. Toteutimme molemmissa päissä haastatteluita ja videoita, ja verkon välityksellä pidimme yhteisen kaksi tuntia kestäneen oppitunnin. Meillä oli Teamsin kautta videoyhteys Somaliaan ja opiskelijat saivat esittää toisilleen kysymyksiä.
Kestävä kehitys oli kurssin kantava teema. Somalian päässä mukana oli aurinkopaneeliasentajaksi opiskelevia ja meiltä Suomesta ravintola- ja cateringalan opiskelijoita. Opiskelijat tykkäsivät kurssista paljon, ja sille on toivottu jatkoa.
Kurssin videot ja tuotokset ovat edelleen kaikkien nähtävillä kestävän kehityksen verkkokursseilla.
Opetat pääosin 15–19-vuotiaita nuoria, mitä globaalikasvatus tarjoaa erityisesti heille?
Globaalikasvatus kehittää laajempaa ymmärrystä globaaleista ilmiöistä, pakolaisuudesta, monikansallisuudesta ja auttaa ymmärtämään mitä maailmalla tapahtuu. Sen avulla voidaan myös rakentaa kestävää tulevaisuutta, sillä lapsista ja nuorista tulee suvaitsevaisempia. Näin globaalikasvatus kehittää samalla myös rauhanajattelua.
Huomaan omissa opiskelijoissani sen, että sekä suomalaisista että ulkomaalaisista opiskelijoista on tullut vastuullisia, avoimia, aktiivisia ja suvaitsevaisia. Sekoitamme opiskelijatiimit aina siten, etteivät ulkomaalaiset ja suomalaiset työskentele koskaan eri tiimeissä. Opiskelijat ottavat kaikki aina avoimesti mukaan.
On myös tärkeää tuntea omaa kulttuuria, jotta voi ymmärtää muita kulttuureita. Kun näistä on jonkinlaista tietopohjaa, on helpompaa toimia työyhteisöissäkin muiden kanssa.
Mitä ajatuksia herää siitä, että järjestöille suunnatusta globaalikasvatustuesta leikataan?
Globaalikasvatus on useamman toimijan välistä yhteistyötä. Yksin tätä ei voi tehdä. Omassa kestävän kehityksen digiprojektissamme järjestöt olivat pääorganisaattoreita, vaikka me toki järjestimme käytännön työn täällä koululla.
Järjestöiltä saa uusia ideoita, näkökulmia ja käytännön apua. Toivoisimme opettajille myös lisää koulutuksia. Herää toki huoli, ettei leikkausten vuoksi tällaista jatkossa enää ole tarjolla.
Millaisia seurauksia tukien leikkauksilla voi mielestäsi olla?
Yhteistyöprojektit järjestöjen kanssa vähenevät, ja se on tosi ikävää. Uudet näkökulmat ja yhteistyö ovat olleet meille kullanarvoisia. Tämänhetkisessä maailman tilanteessa globaalikasvatuksen tulisi olla mukana kaikilla asteilla. Meillä se on kestävän kehityksen koulutuspolun alla, mutta yhtenä kurssina se ei tietenkään riitä.