Markkinapläjäyksen ympärillä on jo sosiaalisessa mediassa ehditty vääntää peistä siitä, esittääkö tämä slacktivismin liian hyvässä valossa?Jaa, että mitä on slacktivismi? Yhden määritelmän mukaan sitä, että kannatetaan jotain ylevää kampanjaa sosiaalisessa mediassa, kun sen voi tehdä vaivattomasti klikkaamalla. Eikä koeta sen jälkeen enää tarvetta panostaa samaan kohteeseen, kun se on ”hoidettu kuntoon” somessa.Tästä on ihan tieteellistä näyttöä. Kolmen yhdysvaltalaisen kuluttajatutkijan mukaan tällaista ”polettitukea” harjoittavat slacktivistit antoivat verrokkiryhmää kitsaammin rahaa hyväntekeväisyyskohteeseen sen jälkeen, kun olivat liittyneet asiaa tukevaan Facebook-ryhmään.Mutta Unicefin Youtube-videossa perusruotsalainen sälli on tainnut ihan maksaa Unicefille, koska voi ylpeillä pelastaneensa usean lapsen hengen.Hän ei taidakaan olla slacktivisti vaan aito clicktivisti!***Lisäys: Videoita on itse asiassa kolme kappaletta. Ne on listattu Ruotsin Unicefin blogissa.
Video: Jeesus kohtaa slacktivistin
YK:n lastenrahasto mainostaa Ruotsissa joulutuotteitaan humoristisella videolla, jossa Jeesus heittää rentona läppää Gandhin, äiti Teresan ja tavallisen pulliaisen kanssa.
Teksti: Jukka Aronen