Ensin viime vuoden marraskuussa nollatoleranssiin sitoutui Coca-Cola Company, ja perässä maaliskuussa seurasi kilpailija PepsiCo. Kumpikaan monikansallisista jättiyrityksistä ei enää salli maakaappauksia eli maiden laittomia haltuunottoja missään tuotantoketjunsa vaiheessa. Elokuun alussa samaan joukkoon liittyi Nestlé, joka tunnetaan esimerkiksi KitKat-suklaasta, Nescafesta, Latz-kissanruuasta ja Suomessa vaikkapa Pingviini-jäätelöistä.Yritysten sitoumukset ovat kansainvälisen Oxfam-kansalaisjärjestön suuryritysten vastuullisuutta ajavan Behind the Brands -kampanjan aikaansaannoksia. Kampanjan ”Stop the landgrabs” -nettivetoomus on kerännyt jo lähes 240 000 allekirjoittajaa.”Yhtenä maailman suurimmista elintarvikealan yrityksistä Nestléllä on todella suuri vaikutusvalta alihankkijoihinsa, muuhun elintarvikealaan ja hallituksiin. Sen vahva sitoumus ja selkeä toimintasuunnitelma auttavat luomaan vahvemmat standardit koko alalle”, Behind the Brands -kampajan johtaja Monique van Zijl arvioi Oxfamin verkkosivuilla.”Ja ennen kaikkea Nestlén sitoumus auttaa yhteisöjä ympäri maailman puolustamaan maaoikeuksiaan.”Van Ziljin mukaan Nestlén nollatoleranssi tarkoittaa käytännössä sitä, ettei yrityksen käyttämiä raaka-aineita enää viljellä maassa, joka on hankittu laittomasti, huijaamalla tai muuten epäoikeudenmukaisesti köyhiltä ihmisiltä. Nestlé on myös luvannut raportoida julkisesti edistysaskelista maakaappausten vastaisessa työssä”Luonnollisesti Oxfam seuraa tarkasti Nestlén toimintaa varmistakseen, että lupaukset todella pidetään”, van Zijl toteaa.Behind the Brands: Nestlé declares “zero tolerance” for land grabsOxfam America: Another food company against land grabs: Why Nestlé’s policy mattersKepa.fi: Coca-Cola julisti nollatoleranssin maakaappauksille
Nestlé lupaa: ei enää maakaappauksia
Oxfamin maakaappausten vastainen työ niittää menestystä. Nestlé seuraa virvoitusjuomajättejä maakaappausten nollatoleranssissa.
Teksti: Sanna Jäppinen