YK:n yleiskokous pyysi vuoden 2022 joulukuussa YK:n kansainväliseltä tuomioistuimelta (ICJ) neuvoa-antavan kannan Israelin palestiinalaisalueiden miehityksen, maa-alueiden anastamisen sekä palestiinalaisten itsemääräämisoikeuden eväämisen laillisista seurauksista niin Israelille kuin muille valtioille.
Maailman arvovaltaisimman tuomioistuimen heinäkuussa esittämä kanta oli selkeä: Israelin vuodesta 1967 jatkunut miehitys on laiton, koska se rikkoo palestiinalaisten itsemääräämisoikeutta sekä maa-alueiden anastamisen ehdotonta kieltoa. Tuomioistuin velvoitti Israelia välittömästi vetäytymään palestiinalaisalueilta, purkamaan kaikki sen perustamat siirtokunnat sekä maksamaan palestiinalaisille korvauksia miehityksen aiheuttamista vahingoista. Se alleviivasi myös, että muilla valtioilla on velvollisuus olla tukematta tai tunnustamatta Israelin miehitystä sekä toimimaan miehityksen lopettamiseksi.
“Tuomioistuimen päätös alleviivaa tärkeää periaatetta: perustavanlaatuisten ihmisoikeuksien ja kansainvälisen oikeuden toteutuminen eivät ole neuvottelukysymyksiä, vaan konfliktin ratkaisun ja rauhan ennakkoehtoja. Kestävä ja oikeudenmukainen rauha alueella voidaan rakentaa ainoastaan ihmisoikeuksien kunnioittamisen pohjalle”, sanoo Fingon vaikuttamisviestinnän asiantuntija Johannes Hautaviita.
Nyt YK:n yleiskokous on ICJ:n päätökseen nojaten asettanut vetäytymiselle takarajan: 12 kuukautta. Yleiskokouksen päätöslauselman puolesta äänesti 124 valtiota ja 14 äänesti vastaan. Suomi tuki päätöslauselmaa. Presidentti Alexander Stubbin mukaan äänestyspäätös oli oikea, koska “Suomi tukee aina kansainvälistä oikeutta”. “Jos kansainvälinen tuomioistuin on ollut sitä mieltä, että Israelin siirtokunnat ovat laittomia, niin silloin me sitä äänestyksessä tuemme. Se on Suomen linja”, Stubb jatkoi.
“On myönteistä, että Suomi äänesti päätöslauselman ja kansainvälisen oikeuden puolesta. Tuomioistuimen päätös ja YK:n yleiskokouksen päätöslauselma lähettävät selkeän viestin YK:n jäsenvaltioille: Kaikilla on velvollisuus toimia kansainvälisen oikeuden vahvistamiseksi. Nyt onkin ensisijaista, että valtiot toimeenpanevat nämä päätökset. Se tarkoittaa Suomen kohdalla sen varmistamista, että se johdonmukaisesti noudattaa kansainvälistä oikeutta eikä toiminnallaan tue miehityksen ylläpitämistä. Tarkasteluun tulee ottaa erityisesti asevienti Israeliin ja kauppa laittomien siirtokuntien kanssa”, Hautaviita jatkaa.
Päätöksen toimeenpanemiseksi, yleiskokous on kutsunut koolle kansainvälisen konferenssin yleiskokouksen 79. istuntokauden yhteydessä. Yleiskokous peräänkuulutti samalla Geneven sopimusten osapuolia kokoontumaan kuuden kuukauden kuluessa päättämään keinoista, joilla kansainvälisen humanitaarisen oikeuden noudattaminen miehitetyillä palestiinalaisalueilla voidaan varmistaa.
Suomen on syytä aktiivisesti osallistua yllä mainittuihin kansainvälisiin aloitteisiin, jotka tähtäävät siviilien suojelun sekä palestiinalaisten itsemääräämisoikeuden toteutumiseen.
Muistutamme, että Suomen toiminnan tulee olla johdonmukaista ja linjassa kansainvälisen oikeuden, tässä tapauksessa erityisesti ICJ:n neuvoa-antavan kannan sekä YK:n yleiskokouksen päätöslauselman, kanssa.
Esitämme yllä olevan perusteella, että Suomi viipymättä:
- edistää kaikin mahdollisin keinoin palestiinalaisten itsemääräämisoikeuden toteutumista1 sekä Israelin vetäytymistä sen laittomasti miehittämiltä alueilta, mukaan lukien
- tukemalla ja osallistumalla aktiivisesti YK:n aloitteisiin, joilla pyritään varmistamaan ICJ:n neuvoa-antavan kannan ja YK:n yleiskokouksen päätöslauselman toimeenpano
- varmistaa, että se noudattaa johdonmukaisesti kansainvälistä oikeutta eikä tue tai tunnusta Israelin laitonta läsnäoloa miehitetyillä palestiinalaisalueilla, mukaan lukien
- lakkauttamalla tuonti Israelin laittomista siirtokunnista miehitetyillä palestiinalaisalueilla
- lopettamalla asekauppa, erityisesti aseiden vienti Israeliin, mukaan lukien kolmansien maiden kautta
- lakkauttamalla tuonti Israelin laittomista siirtokunnista miehitetyillä palestiinalaisalueilla
- tekee kaikkensa edistääkseen siviilien suojelua, mukaan lukien
- osallistumalla aktiivisesti kansainvälisiin aloitteisiin, joilla kansainvälisen humanitaarisen oikeuden noudattaminen ja toimeenpano alueella pyritään varmistamaan
- edistämällä kiireellisesti yhteisen kannan muodostumista tarvittavista keinoista, erityisesti koskien törkeiden rikosten vastuuvelvollisuutta, kansainvälisen humanitaarisen oikeuden täytäntöönpanemiseksi miehitetyillä palestiinalaisalueilla
- osallistumalla aktiivisesti kansainvälisiin aloitteisiin, joilla kansainvälisen humanitaarisen oikeuden noudattaminen ja toimeenpano alueella pyritään varmistamaan
Lisätiedot:
Johannes Hautaviita, vaikuttamisviestinnän asiantuntija, Fingo
050 317 6708 | johannes.hautaviita@fingo.fi
Ilmari Nalbantoglu, vaikuttamistyön johtaja, Fingo
050 317 6693 | ilmari.nalbantoglu@fingo.fi
Allekirjoittajat
Suomalaiset kehitysjärjestöt – Fingo ry
Plan International Suomi
Suomen Lähetysseura ry
Amnesty International Suomi ry
Adivasi ry
Arabikansojen ystävyysseura ry
CRASH – Coalition for Research and Action for Social Justice and Human Dignity ry
Creatura Think & Do Tank ry
Eettisen kaupan puolesta ry
FSE Finnish Special Education in Africa ry
Hiilivapaa Suomi ry
Kansalaisjärjestöjen ihmisoikeussäätiö KIOS sr
Kansainvälinen solidaarisuustyö ry
Luontoliitto ry
Lääkärin sosiaalinen vastuu ry
Maan ystävät ry
Naisasialiitto Unioni ry
Pugwash Conferences on Science and World Affairs Suomi
Rauhanjärjestö Sadankomitea ry
Suomen Pakolaisapu ry
Siemenpuu-säätiö sr
Suomen opiskelijakuntien liitto SAMOK ry
Suomen Somalia-verkosto ry
Suomen YK-liitto ry
Suomen ylioppilaskuntien liitto ry
Taksvärkki ry
Turun YK-yhdistys ry
Uusi Tuuli ry
- Kansojen itsemääräämisoikeus on kansainvälisen oikeuden kantavia periaatteita. Itsemääräämisoikeus voi toteutua monella tavalla, emmekä ota tässä yhteydessä tarkemmin kantaa palestiinalaisten itsemääräämisoikeuden poliittiseen ilmenemismuotoon ja käytännön järjestelyihin. ↩︎