Kansalaisjärjestöjen Veroparatiisimatkat-kampanjan liikkuva matkatoimisto toi esiin suuryritysten verovälttelykeinoja yritysten verotietojen julkistamispäivänä perjantaina 1.11. Helsingin Asema-aukiolla. Kuva: Kansalaisjärjestöjen Veroparatiisimatkat-kampanjan liikkuva matkatoimisto toi esiin suuryritysten verovälttelykeinoja yritysten verotietojen julkistamispäivänä perjantaina 1.11. Helsingin Asema-aukiolla.

Suomalaisyritysten verotietojen julkistus ei riitä

Tänään jo toistamiseen tapahtuva suomalaisten yritysten verotietojen julkistus on edistysaskel yritysten veronmaksun läpinäkyvyyden lisäämisessä. Tiedot eivät kuitenkaan anna kokonaiskuvaa monikansallisesti toimivien suomalaisyritysten verosuunnittelusta.

Teksti: Kepan tiedote Kuva: Veikko Somerpuro

”Jotta yritysmaailman vapaamatkustajat saataisiin kiinni, tarvittaisiin yrityksiltä maakohtaiset talousraportit, joista kävisivät ilmi yritysten veroluvut niin Sambiasta, Hollannista kuin Suomestakin”, sanoo Kepan kehityspoliittinen asiantuntija Eva Nilsson.

Kepan lokakuussa julkaisema ajankohtaiskatsaus veroparatiisitaloudesta sekä viimeaikaiset paljastukset muun muassa terveysalan yritys Attendon hybridilainoilla toteuttamasta aggressiivisesta verosuunnittelusta kertovat karua kieltään verovälttelyn yleisyydestä.

Verovälttely murentaa pohjaa hyvinvoinnilta kaikkialla. Suomessa yritysten verovälttely aiheuttaa vuosittain 320 miljoonan euron tappiot. Kehitysmaissa tilanne on vielä huonompi: globaalista etelästä virtaa rahaa veroparatiiseihin ja rikkaisiin maihin yhdeksänkertaisesti virallisten kehitysyhteistyövarojen verran.

Taloustietojen raportoiminen maakohtaisesti toisi verovälttelyn päivänvaloon ja nostaisi yritysten kynnystä pakoilla verovastuutaan.

”Suomi sitoutuu hallitusohjelmassaan edistämään maakohtaisten tilinpäätöstietojen julkistamista. Nyt hallitukselta odotetaan sanojen lisäksi tekoja. Suomen tulisi ajaa asiaa eturintamassa EU-tasolla. Mikäli asiasta ei päästä sopuun EU:ssa, tulee Suomen ottaa käyttöön vastaava kansallinen käytäntö kansainvälisesti toimiville suomalaisyrityksille”, Nilsson toteaa.

Maakohtaisesta talousraportoinnista on neuvoteltu viime viikkoina EU:n ministerineuvostossa. Aloite uhkaa kuitenkin vesittyä veroparatiiseina tunnettujen EU-maiden toimesta, ellei sen taakse saada rohkeita puolustajia.

Kansalaisjärjestöjen Veroparatiisimatkat -kampanjan liikkuva matkatoimisto toi esiin suuryritysten verovälttelykeinoja tänään järjestetyssä tempauksessa Helsingin Asema-aukiolla.

Matkatoimisto esitteli kauden kuumimpia verovälttelijän lomakohteita ohikulkijoille sekä kannusti allekirjoittamaan vetoomuksen yritysten tilitietojen avoimesta kirjaamisesta.

Medialle tiedoksi

Pressikuvat tempauksesta ladattavissa Kepan Flickristä klo 12 mennessä:www.kepa.fi/pressikuvat/veroparatiisimatkat
Kampanjassa ovat mukana Attac ry, Eettisen kaupan puolesta ry, Finnwatch ry, Globbarit, Kehys ry, Kepa ry, Kirkon Ulkomaanavun Changemaker-verkosto ja Pelastakaa lapset ry
Ajankohtaiskatsaus Kauas verot karkaavat – Kuinka veroparatiisitalous kukistetaan? www.kepa.fi/julkaisut/julkaisusarjat/13436