Tampereen mahdollisuuksien tori keräsi yli 4000 kävijää. Kuva: Tampereen mahdollisuuksien tori keräsi yli 4000 kävijää.

Mahdollisuuksien torit houkuttelivat 30 000 vierailijaa

Ilmaiset koko perheen tapahtumat levittivät iloista, vapaaehtoistoiminnan täyteistä tunnelmaa Maarianhaminasta Rovaniemelle. Toreilla esittäytyi lähes 600 järjestöä.

Teksti: Kepan tiedote Kuva: Anna-Sofia Joro

Mahdollisuuksien toreilla vietettiin tänä vuonna EU:n laajuista vapaaehtoistoiminnan teemavuotta. Vapaaehtoistoiminnan esiin tuominen sopi tapahtumien luonteeseen mitä parhaiten, sillä torit ovat paikallisten järjestöjen ja vapaaehtoisten voimannäytteitä.
Mahdollisuuksien toreilla nostettiin esiin globaaleja kehityskysymyksiä. Maailmanlaajuisten yhteyksien lisääntyminen merkitsee, että ihmiset ovat yhä riippuvaisempia toisistaan ja kantavat yhdessä vastuuta toistensa hyvinvoinnista. Toreilla ei tyydytty osoittelemaan epäkohtia, vaan järjestöt tarjosivat rohkaisevia esimerkkejä siitä, mitä jokainen voi tehdä paremman maailman puolesta.
Tänä vuonna lähes 600 järjestöä esitteli toreilla toimintaansa ja tarjosi ihmisille mahdollisuuksia ja keinoja vaikuttaa oikeudenmukaisemman maailman puolesta. Tapahtumiin osallistuneiden järjestöjen kautta korostui vapaaehtoistoiminnan monimuotoisuus.
Esimerkiksi Kuopiossa juoksija-kirjailija Wilson Kirwa kertoi Reilun kaupan tuotteista ja Amnestyn Romaneja kohdellaan kuin roskaa -kampanja muistutti useilla paikkakunnilla Euroopan romanien heikosta asemasta. Toreilta löytyi myös neuvoja ilmastonmuutoksen torjuntaan ja rasismin vastaisia kampanjoita. Rauhan puolesta kampanjoivat järjestöt muistuttivat maailman konflikteista ja niiden ehkäisyn tärkeydestä.
Painavan asian lisäksi nautittiin herkullisia makuja läheltä ja kaukaa. Torit tarjosivat myös tanssi- ja musiikkiesityksiä, joiden avulla vieraat pääsivät sukeltamaan esimerkiksi aasialaisen tanssin pyörteisiin tai afrikkalaisiin rumpurytmeihin.
Mahdollisuuksien torit tuotetaan paikallisin vapaaehtoisvoimin ja niiden tavoitteena on lisätä kansalaisten aktiivisuutta ja vahvistaa suomalaista kansalaisyhteiskuntaa. Valtakunnallista Mahdollisuuksien tori -verkostoa koordinoi Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepa ry.
Katja Hintikainen
Kepan valtakunnallisen Mahdollisuuksien toriverkoston koordinaattori