Hyvästi 2011 Kuva: Hyvästi 2011

Maailma kylässä -festivaalilla vieraili 70-80 000 kävijää

Kepan järjestämän festivaalin teemana oli vapaaehtoisuus. Ennätysmäiset yli 400 näytteilleasettajaa esittelivät toimintaansa ja tarjosivat eksoottisia makuelämyksiä.

Teksti: Kepan tiedote Kuva: Inka Soveri

Suomen suurin monikulttuurisuusfestivaali houkutteli Helsingin Kaisaniemen puistoon ja Rautatientorille viikonlopun aikana 70-80 000 kävijää.Yksi festivaalin tähdistä oli sunnuntaina esiintynyt eteläafrikkalainen vapauslaulaja Vusi Mahlasela. Yleisöä liikuttivat myös senegalilainen afro-hop pioneeri Daara J Family, newyorkilainen Hazmat Modine, afrobeat-rumpali Tony Allen elektromies Jimi Tenorin kanssa sekä useat muut esiintyjät eri puolilta maailmaa.Kotimaista musiikkitarjontaa edustivat muun muassa täydelle Rautatientorille esiintynyt Yona & Pienet Liikkuvat Pilvet, Lepistö & Lehti, Uusi Fantasia, Signmark sekä punkbändi Pertti Kurikan Nimipäivät Pelle Miljoonan vahvistuksella. Lauantai-iltana meno jatkui loppuunmyydyllä festivaaliklubilla Virgin Oilissa.Tänä vuonna ennätysmäiset yli 400 näytteilleasettajaa kansalaisjärjestöistä ruokamyyjiin ja yrityksiin esittelivät festivaalilla toimintaansa ja tarjosivat eksoottisia makuelämyksiä.EU:n vapaaehtoistoiminnan teemavuosi näkyi voimakkaasti festivaalilla järjestöjen kautta. Munamies innosti lapset pomppimaan ja kehotti kaikkia mukaan hyvää mieltä tuottavaan vapaaehtoistyöhön. Myös Maailma kylässä syntyy pitkälti vapaaehtoisvoimin. Festivaalin järjestelyissä oli mukana noin 200 vapaaehtoista, ja eri järjestöjen vapaaehtoisia työskenteli alueella noin tuhat.Vapaaehtoistoiminnan lisäksi Egyptin ja Libyan kansannousut, esteettömyys ja siirtolaisuus olivat keskeisiä teemoja asiaohjelman yli 100 keskustelutilaisuudessa. Vieraaksi saatiin muun muassa Egyptin kansannousuun aktiivisesti osallistuva kirjailija Ghada Abdel Aal.Festivaalilla esittäytyi myös kehityskysymyksistä kiinnostuneiden kansalaisten globbariverkosto. Perjantaina 27.5. eduskunnan edustalla järjestetyssä Painavaa asiaa -tapahtumassa yli kaksisataa eri puolilta Suomea saapunutta globbaria esitti 82 kansanedustajalle, mitä heidän pitäisi tehdä paremman maailman puolesta.Viikon ajan festivaalitunnelmaan pääsi myös opiskelijavoimin pyöritetyn Maailma kylässä FM -radion välityksellä.Ensi vuonna Maailma kylässä järjestetään 27.-28.5.2012, jolloin festivaalin teemana on demokratia.Maailma kylässä on koko perheen ilmaisfestivaali, joka on lisännyt suomalaisten tietoa erilaisista kulttuureista, kehitysmaista ja kansalaisjärjestöistä vuodesta 1995 lähtien. Festivaalin pääjärjestäjä on Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepa, joka on lähes 300 kansalaisjärjestön kattojärjestö. Tapahtuman partnereita ovat Helsingin seudun liikenne, Metro-lehti, Suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskus, Euroopan komission Suomen-edustusto ja ulkoasiainministeriö.LisätietojaJohanna EurakoskiPromoottorijohanna.eurakoski@kepa.fi0400 879 333www.maailmakylassa.fi