Kehitysyhteistyön asiantuntijajärjestö Kepa aloittaa yt-neuvottelut

Kehitysrahoitusleikkaukset aiheuttavat kehitysjärjestön toimintaan ison loven. Kepassa irtisanomiset tarkoittavat yt-neuvottelujen piirissä olevien osalta 25-35 henkilötyövuotta.

Teksti: Kepan tiedote

Kehitysyhteistyön asiantuntija- ja kattojärjestö Kepa aloittaa koko henkilöstöä koskevat yt-neuvottelut. Mahdolliset 25-35 henkilötyövuoden irtisanomiset koskevat Kepan Helsingin toimiston työntekijöitä sekä maatoimistojen lähetettyä henkilökuntaa. Osa Kepan henkilöstöstä on kehitysmaista paikalta palkattuja. Neuvotteluja tullaan käymään lisäksi heidän kanssaan. Leikkaukset kohdennetaan koko Kepaan.”Arvio on ylin mahdollinen henkilöstön vähennystarve eikä tarkoita suoraan irtisanottavien määrää. Olemme saaneet ulkoministeriöstä viestiä, että leikkaukset olisivat meidän osaltamme niin suuria, että joudumme käynnistämään yt-menettelyn. Tarkkoja lukuja emme voi kertoa, sillä niitä suojaa budjettisalaisuus, mutta kuten ministeriöstä on julkisuuteenkin kerrottu, ohjelmatukea saavia kansalaisjärjestöjä koskevat noin 30-40 prosentin leikkaukset”, sanoo Kepan puheenjohtaja Elina Vuola.Kehitysyhteistyörahoituksen leikkaukset ovat ajaneet monet kansalaisjärjestöt vaikeaan taloudelliseen tilanteeseen, ja leikkaukset tulevat vaikuttamaan myös työllisyystilanteeseen. Kehitysyhteistyösektorilla ja järjestöissä työskentelee paljon suomalaisia asiantuntijoita ja alan osaajia.”Olemme järkyttyneitä siitä, että leikkaukset toteutetaan täysimääräisinä heti ensi vuoden alusta. Tällaisella leikkauspolitiikalla on valtavia vaikutuksia kaikkein köyhimpien ihmisten elämään kehitysmaissa, mutta sillä on myös isoja työllisyysvaikutuksia kotimaassa. Teemme kuitenkin vielä töitä sen eteen, ettei hallitus toteuttaisi näin massiivisia leikkauksia kehitysyhteistyöhön ja järjestöihin, ja että leikkausten porrastamisesta voitaisiin vielä neuvotella. Lopulliset päätökset tekee eduskunta syksyllä”, Vuola sanoo.Kepa on asiantuntijaorganisaatio ja kehitysyhteistyötä tekevien järjestöjen kattojärjestö, ja siihen kuuluu yli 300 järjestöä ympäri Suomea. Kepa tukee järjestöjä koulutuksella ja neuvonnalla niin, että niiden tekemä kehitysyhteistyö ja globaalikasvatus ovat mahdollisimman laadukkaita ja tuloksellisia.Asiantuntijaorganisaationa Kepa tuottaa päättäjille, järjestöille ja kansalaisille tietoa globaaleista ongelmista ja niiden vaikutuksista kehitysmaissa. Etelässä Kepa tukee paikallista kansalaisyhteiskuntaa, demokratiaa ja tekee työtä köyhyyden vähentämiseksi.Kepa on perustettu vuonna 1985, ja järjestön toimintaa tuetaan ulkoministeriön kehitysyhteistyövaroista. Kaikkiaan Kepalla on 80 työntekijää, joista 28 työskentelee kehitysmaissa.Kepa on käynnistänyt jäsenjärjestöjensä puolesta Pelastetaan kehitysyhteistyö -vetoomuskampanjan. Vetoomukseen kerätään nimiä sekä sähköisesti osoitteessa www.pelastetaankehitysyhteistyo.fi, että nimikirjoituksia erilaisissa kesätapahtumissa keräten. Sähköiseen vetoomukseen on kertynyt tähän mennessä yli 5 100 nimeä.LisätietojaTimo LappalainenToiminnanjohtajatimo.lappalainen@kepa.fi050 317 6700Elina VuolaPuheenjohtajaelina.vuola@helsinki.fi050 311 1972