Etvo-vapaaehtoiset syventyvät hankesyklin saloihin. Kuva: Etvo-vapaaehtoiset syventyvät hankesyklin saloihin.

Hallituksen kehitysyhteistyöleikkaukset lopettavat 20-vuotistaivaltaan juhlivan Etelän vapaaehtoisohjelma Etvon

Kehitysyhteistyörahoitukseen tehdyt rajut leikkaukset ovat ajaneet monet kansalaisjärjestöt vaikeaan taloudelliseen tilanteeseen. Myös kehitysyhteistyön asiantuntijajärjestö Kepan on haettava suuria säästöjä toimintaansa. Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa pitkäaikaisen vapaaehtoisohjelman Etvon toiminnan alasajoa.

Teksti: Kepan tiedote Kuva: Johanna Harjunpää

Kahdenkymmenen toimintavuotensa aikana Etvo-ohjelman kautta on lähetetty vapaaehtoistyöhön 627 vapaaehtoista.Suomalaiset vapaaehtoiset ovat toimineet niin Afrikassa, Aasiassa kuin Latinalaisessa Amerikassakin. Etvon avulla on muun muassa annettu oikeusapua Filippiinien maanomistuskiistoissa, osallistuttu Nepalin maanjäristyksen jälkitöihin, tuettu pakolaisten aikuiskoulutusta Ugandassa ja parannettu kotiapulaisten oikeuksia Perussa.Etvo-ohjelman kautta sadat suomalaiset ovat olleet sekä hyödyksi paikallisille järjestöille että oppineet oman kokemuksensa kautta arjesta ja järjestötyöstä kehitysmaissa.Etvo-jakso on tarjonnut osallistujilleen vahvan kokemuksen, jota hyödyntää vaikuttamis- ja vapaaehtoistyössä Etvo-ajan jälkeenkin. Vapaaehtoiset ovat vaikuttaneet mittavasti suomalaiseen kansalaisyhteiskuntaan työllistyen yhteiskunnan eri sektoreille: entisistä Etvo-vapaaehtoisista löytyy niin poliitikkoja, järjestöjohtajia kuin kirjailijoitakin.Suomalaisjärjestöille Etvo-jaksolta palanneet vapaaehtoiset ovat antaneet korvaamattoman työpanoksen ja parantaneet yhteydenpitoa ja ymmärrystä etelän kumppanijärjestön kanssa.”Etvo-ohjelmaa on kehitetty järjestelmällisesti kahdenkymmenen vuoden ajan yhteistyössä kymmenien suomalaisten kansalaisjärjestöjen kanssa. Se on ollut kanava, jolla monet vapaaehtoisia lähettävät järjestöt ovat voineet yhdistää voimansa ja kehittää esimerkiksi lähtijöiden valmennuksia. Etvo on ollut ainutlaatuinen monen sektorin ja eri elämänvaiheissa olevien ihmisten vapaaehtoisohjelma”, sanoo Kepan ohjelmajohtaja Outi Hannula.”Teemmekin kirvelevin sydämin päätöksen lopettaa ohjelman, joka on toiminut tuloksellisesti vuosien ajan siltana suomalaisen ja etelän kansalaisjärjestökentän välillä.”LisätiedotOuti HannulaOhjelmajohtaja, Kepaouti.hannula@kepa.fi+358 50 317 6720Anni VihriäläKoordinaattori, Kepaanni.vihriala@kepa.fi+ 358 50 317 6720