Suomen suurin ilmaisfestivaali tänä viikonloppuna

Suomen suurin ilmaisfestivaali, Maailma kylässä, järjestetään tänä viikonloppuna Helsingin Kaisaniemen puistossa ja Rautatientorilla. Tapahtumassa on ennätykselliset 230 ohjelmanumeroa sekä 450 näytteilleasettajaa, joista 60 on ruokamyyjiä ja 300 kansalaisjärjestöjä. Festivaalille odotetaan kahden päivän aikana 60–80 000 kävijää.

Teksti: Kepan tiedote Kuva: Miikka Lommi & Tuomas Järvelä

”Ohjelma painottuu tänä vuonna Kaakkois- ja Itä-Aasiaan. Alueelta tulee monipuolinen kattaus musiikki- ja tanssiesityksiä. Festivaalin pääteema on ihmisoikeudet. Monet asiaohjelmakeskustelut käsittelevät ihmisoikeuksia ja liittyvät Aasian tilanteisiin. Lisäksi teatteria on enemmän kuin koskaan”, kertoo promoottori Nelli Korpi.Festivaalin kansainväliset pääesiintyjät ovat Filippiineiltä kotoisin oleva Charmaine Clamor, kiinalainen Hanggai ja kuubalainen Sierra Maestra. Clamor on luonut uuden jazzpino-musiikkityylin, joka yhdistelee jazzia, soulia ja filippiiniläistä kansanlaulua. Hanggai on maailmanmusiikkikentällä kovan live-esiintyjän maineessa ja odotettu vieras, joka kiertää Eurooppaa ennen Suomen keikkaansa. 35 vuotta esiintynyt kuubalaisen son-musiikin lähettiläs Sierra Maestra esiintyy kotimaisen Kuukuminan kanssa.”Useilla kansainvälisillä artisteillamme on omakohtaisia kokemuksia festivaalin teemoista. Artistihaastatteluissa he pääsevät kertomaan keikkaa perusteellisemmin kokemuksistaan ja näkemyksistään. Haastatteluissa kuullaan muun muassa The Cambodian Space Projectin laulaja Srey Thyn kokemuksista ihmiskaupan uhrina”, kertoo festivaalituottaja Kai Artes.Kotimaisia päesiintyjiä ovat juuri uuden levyn julkaissut Ismo Alanko sekä kymmenvuotisen uransa syksyllä päättävä PMMP. Muita kotimaisia kärkinimiä ovat Don Johnson Big Band, Diandra, Kuningasidea, Johanna Juhola & Reaktori, Aino Venna, Color Dolor ja lastenbändi Fröbelin Palikat.Runomaailma, Säilö ja Teatris-lava festivaalin uutuuksiaIhmisoikeudet näkyvät alueella myös järjestöjen osastoilla ja esimerkiksi Säilö-ihmisoikeusteoksessa, jonka taiteellisesta toteutuksesta vastaa koreografi Hanna Brotherus. Kansallisteatterin päälavalla Suomen ensi-illan saavassa Girl Rising -dokumenttielokuvassa Hollywood-tähdet antavat äänensä tyttöjen oikeuksille.Festivaalialueen uutuuksiin kuuluu Teatris-lava Kansallisteatterin Willensaunan sisäänkäynnin edessä. Lavalla on teatteri- ja tanssiesitysten lisäksi ammattinäytteilijöiden haastatteluja. Esiintymässä ovat muun muassa Eero Ritala, Maria Ylipää, ja Aku Hirviniemi. Teatris-festivaalin yhteistyön myötä Maailma kylässä -festivaalilla on yli 100 teatteri- ja tanssiesitystä, ja festivaali levittäytyy Kansallisteatterin päälavalle ja Musiikkitalon Sonore-saliin.Ohjelmallisiin alueuudistuksiin kuuluu myös Runomaailma, joka valloittaa Aleksis Kiven patsaan ympäristön Rautatientorilla.Festariklubilla Filastine feat Nova ja LCMDFFestivaaliklubi järjestetään sunnuntaina, tuttuun tapaan Virgin Oil Co.:ssa. Festival Club Niubi keskittyy aasialaiseen moderniin musiikkiin. Bändeistä indonesialais-yhdysvaltalainen Filastine feat Nova yhdistelee hiphopia, moombathonia, dubstepia ja cumbiaa urbaanilla tavalla. Lämmittelijänä toimii Suomessa ja Keski-Euroopassa suosiota nauttiva LCMDF, joka muistetaan myös aiemmalla nimellään Le Corps Mince de Françoise.Muuttuneet liikennejärjestelytMaailma kylässä -festivaali aiheuttaa aiempien vuosien tapaan liikennejärjestelyitä Kaisaniemen puiston ja Rautatientorin ympäristössä keskiviikon 22.5. ja maanantain 27.5. välillä. Festivaalialueen välittömässä yhteydessä olevat tiet Kaisaniementie, Itäinen ja Läntinen Teatterikuja, Kaisankuja ja Kaisaniemenranta ovat pääosin festivaalin käytössä ja suljettuja yleiseltä liikenteeltä tai pysäköinniltä.Oma aikataulu -sovellusNyt voit luoda oman aikataulun uuden sovelluksen avulla. Valitse festivaalin verkkosivuilla olevasta aikataulusta ohjelmanumerot, jotka aiot katsoa ja jaa aikataulusi kavereillesi. Aikataulu helpottaa festivaalivierailun suunnittelua tapahtumassa, jossa on yli 200 ohjelmanumeroa.Neljästoista Maailma kylässä -festivaaliMaailma kylässä on vuodesta 1995 lähtien järjestetty koko perheen ilmaisfestivaali sekä jättimäinen järjestö-, monikulttuurisuus- ja kehitysyhteistyötapahtuma. Festivaali järjestetään Helsingin Kaisaniemen puistossa ja Rautatientorilla lauantaina 25.5. kello 11–20 ja sunnuntaina 26.5. kello 11–18. Päivätapahtumaan on vapaa pääsy. Festivaalin järjestää Kepa ry.Lisätiedot, haastattelupyynnöt ja akkreditoinnitNelli KorpiPromoottorinelli.korpi@kepa.fip. 050 317 6698www.maailmakylassa.fifacebook.com/maailmakylassatwitter.com/maailmakylassayoutube.com/user/maailmakylassahttp://open.spotify.com/user/worldvillagefestival/playlist/22Itblbu1eEpfnU0cSRFpRhttp://www.deezer.com/en/radio/radio-17415