Suomalaiset haluavat lisää läpinäkyvyyttä suuryritysten veronmaksuun

Tuoreen mielipidemittauksen mukaan yhdeksän kymmenestä suomalaisesta kannattaa suuryritysten maakohtaista tilinpäätösraportointia. EU:ssa asiasta neuvotellaan parhaillaan. Järjestöjen yhteinen kampanja vaatii päättäjiltä konkreettisia tekoja verovälttelyn suitsimiseksi.

Yhdeksän kymmenestä (90 prosenttia) suomalaisista katsoo, että suuryritykset pitäisi velvoittaa raportoimaan tilinpäätöstietonsa maakohtaisesti läpinäkyvyyden lisäämiseksi ja verovälttelyn paljastamiseksi, ilmenee Kepan Taloustutkimuksella teettämästä mielipidetiedustelusta.”Suurin osa maailmankaupasta käydään monikansallisten yritysten sisällä. Nykyisellään nämä yritykset voivat vältellä veroja tytäryhtiöverkostojensa avulla julkisuudelta piilossa. Veronmaksun ja voittojen raportoiminen maakohtaisesti toisi verovälttelyn päivänvaloon ja nostaisi siksi yritysten kynnystä pakoilla verovastuutaan”, totesi Kepan kehityspoliittinen asiantuntija Eva Nilsson 9. lokakuuta pidetyssä Kauas verot karkaavat -seminaarissa.EU:n ministerineuvostossa käsitellään parhaillaan ehdotusta, joka edellyttäisi maakohtaista kirjanpitoa eurooppalaisilta suuryrityksiltä. Suomen kantaa valmistellaan työ- ja elinkeinoministeriössä ja käsitellään syksyn aikana eduskunnassa.”Hallitusohjelmassa sitoudutaan edistämään maakohtaisten tilinpäätöstietojen julkistamista. Suomen tulisi siis olla eturintamassa ajamassa asiaa EU-tasolla. Mikäli asiasta ei päästä sopuun EU:ssa, tulee Suomen ottaa käyttöön vastaava kansallinen läpinäkyvyyssääntö kansainvälisesti toimiville suomalaisyrityksille”, Nilsson painotti.Verojen välttelystä kärsitään eri puolilla maailmaa, mutta suurin rasite kohdistuu kaikista köyhimpiin maihin.”Verottamattoman pääoman pakoa on kutsuttu suurimmaksi esteeksi köyhien maiden kehitykselle. Kehitysapu ei yksin riitä, eivätkä yritysten investoinnit tuo kehitystä, jos voitot valuvat muualle. Esimerkiksi Tansaniassa veropaon kokonaismäärä ylittää reilusti maan koko terveysbudjetin”, sanoi Nilsson.Järjestöjen kampanja vaatii päättäjiltä tekojaSeminaarissa käynnistettiin järjestöjen kampanja, joka vaatii suomalaisilta poliitikoilta konkreettisia toimia yritysten verovälttelyn kitkemiseksi.”Tehokas keino suitsia veroparatiisitaloutta on läpinäkyvyyden lisääminen. Siksi haluamme suuryrityksille velvoitteen julkaista maakohtaiset kirjanpitotietonsa. Keräämme vetoomuksia Suomen ministereille ja kannustamme heitä ryhtymään sanoista tekoihin verovälttelyn kitkemiseksi. Kampanjassa mukana olevien järjestöjen mielestä verovarojen olisi syytä päätyä sinne, minne ne kuuluvat – meidän kaikkien hyödyksi”, sanoi kampanjan avannut Attac ry:n hankekoordinaattori Antti Kurko.Matkatoimistoilmeellä leikittelevä kampanja muistuttaa, että monikansallisille yrityksille on tarjolla yli 70 veroparatiisikohdetta, joissa salaisuudet säilyvät, eikä verottaja pilaa lomaa.Kampanjassa ovat mukana Attac ry, Eettisen kaupan puolesta ry, Finnwatch ry, Globbarit, Kepa ry, Kehys ry, Pelastakaa lapset ry sekä Kirkon ulkomaanavun Changemaker -verkosto.Lisätietoa mielipidetiedustelustaTutkimusta varten haastateltiin tuhat henkilöä puhelimitse ajanjaksolla 1.-8.10.2013. Tutkimuksen virhemarginaali on noin ±3 prosenttiyksikköä 95 prosentin luottamustasolla.Haastatelluilta kysyttiin: ”Suurin osa maailmankaupasta käydään monikansallisten yritysten sisällä. Suuryritykset voivat vältellä veroja eri maissa sijaitsevien tytäryhtiöidensä avulla, eikä niiden tarvitse julkistaa maakohtaisia tietoja maksamistaan veroista. Pitäisikö suuryritykset mielestänne velvoittaa raportoimaan tilinpäätöstietonsa maakohtaisesti läpinäkyvyyden lisäämiseksi ja verovälttelyn paljastumiseksi?”– Kyllä 90 %, Ei 5 %, EOS 5 %.Katso kyselyn tarkemmat taustatiedot (pdf)Vastaava mielipidemittaus tehtiin myös helmikuussa 2011, jolloin tilinpäätöstietojen maakohtaista raportointia kannatti 80 prosenttia suomalaisista. Katso tiedote vuoden 2011 gallupin tuloksista.LisätiedotKampanjan verkkosivut: www.veroparatiisimatkat.fiSeminaarissa julkaistu ajankohtaiskatsaus Kauas verot karkaavat – Kuinka veroparatiisitalous kukistetaan?Seminaarissa esitetty videotervehdys Tansaniasta. Videolla puhuu Moses Kolaba, Executive Director, Agenda Participation 2000Pressikuvat seminaarista ladattavissa Kepan Flickristä Katja Hintikainen, kampanjakoordinaattori, Kepa ry, katja.hintikainen@kepa.fi, 050 3176747Eva Nilsson, kehityspoliittinen asiantuntija, Kepa ry, eva.nilsson@kepa.fi, 050 3176724Henna Hakkarainen, tiedottaja, Kepa ry, henna.hakkarainen@kepa.fi, 050 3176704