Noin 77 000 kävijää nautti värikkäästä tunnelmasta 20–vuotiaalla Maailma kylässä -festivaalilla

Maailma kylässä muistutti tänä vuonna festivaalikansaa siitä, että maailmanparannus ei vaadi ihmetekoja. Hyvä ruoka, monipuolinen musiikkitarjonta ja mielenkiintoinen asiaohjelma takasivat leppoisan festivaalitunnelman.

Teksti: Kepan tiedote Kuva: Andrea Balogh

Lauantaina festivaalikansa tarttui innolla Sierra Leone’s Refugee All Starsin hyväntuuliseen meininkiin. Lumoavaääninen sahrawi-laulaja Aziza Brahim puolestaan vangitsi yleisönsä flamencosta ja bluesista vaikutteita saaneilla kappaleillaan.Sunnuntaina yleisön villitsi groovellaan afropopin legenda Orlando Julius ja nykyjazzkollektiivi The Heliocentrics. Yksi vaihtoehtoisen arabirockin kuumimmista nimistä, Mashrou’ Leila, nostatti puolestaan festarifiilistä reippaalla soitannallaan.Suomalaisartisteista kiinnostivat muun muassa poptaivaan nouseva tähti Janna sekä nykykansanmusiikin huippunimi Tsuumi Sound System. Festivaalilla sai myös ensi-iltansa UMO Jazz Orchestran ja Helsinki -Cotonou Ensablen yhteistyöprojekti UMO – Helsinki – Cotonou.”Kiinnostusta festivaalin monipuolisiin asiaohjelmiin riitti koko viikonlopun ajan. Paneeleissa keskusteltiin niin suomalaisten kansanedustajien kuin palkittujen afrikkalaisten kansalaisaktiivien voimin maailman tilasta ja kehitysmahdollisuuksista. Sananvapaus oli esillä muun muassa Guantanamon päiväkirja -teoksen kirjoittaneen Larry Siemsin puheenvuorossa sekä tunnettujen suomalaisten journalistien paneelikeskustelussa”, kertoo festivaalin viestintä- ja varainhankintapäällikkö Johanna Eurakoski.Useammassa asiaohjelmassa esiintynyt Goldman-ympäristöpalkinnon voittanut Phyllis Omido toi puheenvuoroissaan esille kansalaisyhteiskunnan muutoksen, joka näkyy myös jo Keniassa: muutosta ja tietoa haetaan entistä voimallisemmin.Maailma kylässä -festivaali on jo vuosia houkutellut paikalle runsaasti lapsiperheitä. Muun muassa Satu Sopanen ja Tuttiorkesteri vetivät nytkin puoleensa innostuneen naperoyleisön. Marjatta Pokelan luoma mukaansatempaava musiikkisatu Nukke-arkku – matka-arkun salaisuus innosti niin ikään nuorta väkeä.”20-vuotisjuhliaan viettävällä festivaalilla kävi viikonlopun aikana noin 77 000 ihmistä. Joitakin sadekuuroja lukuun ottamatta aurinkoinen sää piti festivaalivieraat hyvällä tuulella ja järjestelyt sujuivat tuttuun tapaan ongelmitta”, kertoo Eurakoski.Festivaalin aikana Rautatientorilla ja Kaisaniemen puistossa esittäytyi yhteensä liki 450 näytteilleasettajaa. Monipuolisesta ruokatarjonnasta vastasi kuusikymmentä myyjää, joita kannustettiin huomioimaan muun muassa raaka-ainevalinnoissaan ympäristö- ja kehityskysymykset. Paikalla oli myös ensimmäistä kertaa Helsingin katukuvasta tuttuja ruokarekkoja.Maailma kylässä -festivaali kokoaa yhteen pääjärjestäjä Kepan yli 300 jäsenjärjestöä esittelemään toimintaansa. Tapahtuma järjestetään seuraavan kerran 28.-29.5.2016. Ensi vuoden pääteema on oikeudenmukaisuus ja maantieteellinen painotus Aasia.Lisätietoja: Johanna Eurakoski, viestintä- ja varainhankintapäällikkö, p. 050 317 6698 johanna.eurakoski@kepa.fiTaustatiedoksi toimituksilleMaailma kylässä -festivaali järjestettiin Kaisaniemen puistossa ja Rautatientorilla lauantaina 23.5. kello 11–20 ja sunnuntaina 24.5. kello 11–18. Kaikkiin tapahtumiin oli vapaa pääsy.Festivaaliuutiset: www.maailmakylassa.fi/uutisetFestivaalikuvat: https://www.flickr.com/photos/kepa-ry/sets/72157652893242938