Vihreiden Antero Vartia viihtyi pitkään Helsingin vaalipiirin teltalla. Kuva: Vihreiden Antero Vartia viihtyi pitkään Helsingin vaalipiirin teltalla.

Kansalaiset kysyivät edustajiltaan: Mitä teet ilmaston ja kestävän talouden hyväksi?

Kepan jo neljättä kertaa järjestämä kansalaisten ja kansanedustajien Painavaa asiaa -tapaaminen keräsi mukaan lähes puolet uudesta eduskunnasta.

Teksti: Kepan tiedote Kuva: Veikko Somerpuro / Kepa

Painavaa asiaa 2015 -tapahtumassa globaaleista kehityskysymyksistä kiinnostuneet suomalaiset keskustelivat päättäjien kanssa ilmastosta ja kestävästä taloudesta. Pikkuparlamentin edustalle saapui 22. toukokuuta 164 kansalaista ja 80 (*) kansanedustajaa kaikista vaalipiireistä ja puolueista.”Parasta Painavaa asiaa -tapahtumassa oli se, että kansanedustajien kanssa keskusteleminen oli niin vaivatonta. Jos jatkossakin tulee tarve ottaa yhteyttä edustajaan, kynnys on madaltunut kovasti”, arvioi Else Pasanen Oulusta. Pasasen lisäksi Oulun vaalipiiristä saapui Helsinkiin 10 kansalaista, ja alueen kansanedustajista paikalla kävi viisi.Kansalaiset keskustelivat poliitikkojen kanssa Suomen ilmasto- ja energiapolitiikan suunnasta sekä eduskunnan mahdollisuuksista edistää kestävää maailmantaloutta. Talouskysymyksistä esiin nousivat erityisesti veroparatiisien suitsiminen, yritysvastuu sekä EU:n ja Yhdysvaltain välinen TTIP-vapaakauppa- ja investointisopimus.Kansalaisvaikuttamisen ytimessä”Olen harrastanut kansalaistoimintaa eri tavoin lähes koko pienen ikäni, ja minusta tämä oli vaikuttavin tapahtuma, jossa olen ollut mukana. Oli hienoa, että paikalle tuli paljon teräviä, samoista kysymyksistä kiinnostuneita ihmisiä ja keskusteluissa pysyttiin jämptisti asiassa”, kertoo muun muassa Touko Aallon (vihr) ja Aila Paloniemen (kesk) kanssa jutellut 62-vuotias Esa Hanikka Jyväskylästä.Pasanen ja Hanikka ovat olleet mukana Kepan järjestämässä Kansalaisvaikuttajan koulutusohjelmassa, joka huipentui Painavaa asiaa -tapahtumaan. Kansalaisvaikuttajat ympäri Suomen järjestivät kevään aikana infotilaisuuksia omissa vaalipiireissään ja rohkaisivat mukaan muita kehityskysymyksistä kiinnostuneita suomalaisia.”Tärkeintä on saada käyntiin ajatusprosesseja, harva muuttaa näkemyksiään yhden keskustelun perusteella. Esimerkiksi oululaisen kokoomusedustajan Esko Suutarin kanssa olimme eri linjoilla vapaakauppasopimuksista, mutta hän jaksoi puhua kanssamme puolitoista tuntia. Kanta ei ehkä muuttunut, mutta hän huomasi, että kaikki kansalaiset eivät ole vapaakaupan puolesta – ja meillä on hyvät argumentit näkemyksillemme”, toteaa Rovaniemeltä saapunut Anna-Leena Muotka.Muotka värväsi tapahtumaan mukaan kymmenkunta lappilaista osallistujaa.Hallitusohjelma nousi esiin keskusteluissaKepa on järjestänyt Painavaa asiaa -tapahtuman kolme kertaa aiemmin: vuosina 2007, 2011 ja 2013. Perusidea on pysynyt samana: tavalliset suomalaiset pääsevät kertomaan päättäjille kasvokkain viestinsä globaalista vastuusta.”Konsepti on jo tuttu monille edustajille, ja he lähtivät innokkaasti mukaan. Tapahtuman suosio osoittaa, että kansanedustajat kokevat voivansa vaikuttaa kehityshaasteisiin myös Suomen ulkopuolella”, kertoo kampanjakoordinaattori Anu Tyvijärvi globaalien kehityskysymysten asiantuntija- ja kattojärjestöstä Kepasta.”Ilahduttavan moni edustajista liputti esimerkiksi uusiutuvan energian puolesta”, Tyvijärvi toteaa.Muun muassa pääministeripuolue keskustaa edustava Seppo Kääriäinen totesi, että uusiutuvaan energiaan siirtymisen on tapahduttava nykyistä ripeämmin.”Toivon, että hallitusohjelmaan kirjattavat hyvät ilmastopolitiikan tavoitteet eivät jää vain julistukseksi, vaan hallitus panee oikeasti töpinäksi”, Kääriäinen summasi ajatuksiaan.* Editoitu 29.5. Tarkituslaskennan jälkeen osallistuneiden kansanedustajien määräksi varmistui 8o, aiemmin ilmoitimme 79.Globbarit.fi: 80 lupausta paremmasta maailmastaKepa.fi: Paneeli: Kuka hyötyy TTIP-sopimuksesta?Tiedoksi toimituksilleTapahtumaan osallistuneet kansanedustajatPressikuvia tapahtumasta (Kuvaaja: Veikko Somerpuro / Kepa)Kuvia kansanedustajien antamista lupauksistaLisätietojaAnu TyvijärviKampanjakoordinaattorianu.tyvijärvi@kepa.fi050 317 6747Sanna JäppinenViestinnän asiantuntijasanna.jappinen@kepa.fi050 317 6721