Neljä vuotta sitten vaalipaneelissa kannatettiin muiden muassa kehitysmaita haittaavien maatalouden vietitukien poistamista. Pian selviää Kuva: Neljä vuotta sitten vaalipaneelissa kannatettiin muiden muassa kehitysmaita haittaavien maatalouden vietitukien poistamista. Pian selviää

Järjestöt muistuttavat puolueita: Suomi ei elä umpiossa

Suomi hyötyisi itsekin kansainvälisen vakauden ja hyvinvoinnin aktiivisesta edistämisestä, muistuttaa lähes sata suomalaista järjestöä yhteisessä vaalijulistuksessaan.

Teksti: Kepan tiedote Kuva: Janne Sivonen

Yhteensä 83 kansalaisjärjestöä muistuttaa puolueita, että monet ensi vaalikauden haasteista ovat luonteeltaan rajat ylittäviä – ja tämän tulisi heijastua myös tuleviin vaalikeskusteluihin. Talouskriisin jälkijäristykset ja ilmastonmuutos koettelevat myös kehitysmaita ja heijastuvat sieltä takaisin teollisuusmaihin ja Suomeenkin.
Julistuksen takana on sekä valtakunnallisia että paikallisia järjestöjä eri puolilta Suomea. Julistuksen laatimista on koordinoinut Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepa ja sen on allekirjoittanut muun muassa Kirkon Ulkomaanapu, Plan Suomi Säätiö ja Reilun kaupan edistämisyhdistys.
”Yhteisiin ongelmiin on onneksi ratkaisuja, joissa suomalaisten ja maailman rutiköyhän enemmistön edut yhtyvät. Yksi tällainen keino olisi taloudellista turbulenssia tasoittava rahoitusmarkkinavero, jota Suomen tulisi ajaa aktiivisesti EU:ssa”, toteaa puheenjohtaja Markku Niskala Kepasta.
”Lisääntyvä eriarvoisuus rikkaan pohjoisen ja köyhän etelän välillä on oikeudenmukaisuus- ja ihmisoikeuskysymys. Samalla se on yhä enemmän myös turvallisuushaaste”, Niskala sanoo.
Puheenjohtaja Markku Niskala luovuttaa vaalijulistuksen puolueiden edustajille ulkopoliittisen vaalipaneelin yhteydessä Vanhalla ylioppilastalolla Helsingissä tiistaina 1.3. Niskala muistuttaa, että kehitysapu yksinään ei poista köyhyyttä, vaan esimerkiksi kauppa- ja maatalouspolitiikan pitää johdonmukaisesti tukea köyhyyden vähentämistä.
”On selvää, ettei samanaikaisesti kannata antaa toisella kädellä ja ottaa toisella”, Niskala sanoo.
Järjestöjen vaalijulistuksen pääkohdat

Veroparatiisien suitsiminen ja rahoitusmarkkinaveron käyttöönotto vakauttaisivat kansainvälistä taloutta ja toisivat lisää verotuloja.
Suomen on säädettävä ilmastolaki, joka johtaisi 40 prosentin päästövähennyksiin vuoteen 2020 mennessä.
Yritysvastuusääntöjä on parannettava: kehitysmaiden hikipajat eivät ole kenenkään etu.
Julkisissa hankinnoissa tulee valita tuotteita, joiden tuotannossa ei ole loukattu työntekijöiden oikeuksia tai tuhottu luontoa.
Kehitysyhteistyössä on lisättävä köyhien maiden vastuuta ja valtaa omasta kehityksestään ja nostettava apu YK:ssa sovittuun 0,7 prosenttiin kansantaloudesta vuoteen 2015 mennessä.

Toimituksille tiedoksi
Vaalipaneelia voi seurata suorana verkosta Suomen Kuvalehden sivuilla osoitteessa www.suomenkuvalehti.fi/paneeli.
Vaalijulistus ja allekirjoittaneiden järjestöjen nimet ovat luettavissa Kepan verkkosivulta osoitteessa www.kepa.fi/vaalit-2011/kepan-vaaliohjelma
Tiedotusvälineet ovat tervetulleita seuraamaan ulkopoliittista vaalipaneelia. Se järjestetään Vanhalla ylioppilastalolla Helsingissä tiistaina 1.3. kello 16–18. Lisätietoja paneelista löytyy Kepan verkkosivuilta osoitteesta www.kepa.fi/vaalit-2011/vaalipaneeli

Kepan kampanja- ja viestintäjohtaja Mika Railo, puh. 040 590 3446