Lahden Mahdollisuuksien tori avasi torikauden 18. huhtikuuta. Kuva: Lahden Mahdollisuuksien tori avasi torikauden 18. huhtikuuta.

Ihmisoikeudet näkyviksi ympäri Suomea Mahdollisuuksien toreilla

Tällä viikolla Mahdollisuuksien tori -tapahtumat liikuttavat järjestöväkeä ja yleisöä seitsemällä eri paikkakunnalla: Espoossa, Vantaalla, Vaasassa, Lieksassa, Porvoossa, Joensuussa ja Kajaanissa.

Teksti: Kepan tiedote

Vuoden 2013 teemana ovat ihmisoikeudet. Torien tavoitteena on lisätä paikkakuntalaisten kiinnostusta globaaleihin kehityskysymyksiin ja tarjota keinoja vaikuttaa oikeudenmukaisen maailman puolesta.”Itse haluan kertoa oman kokemukseni kautta, millaisen eron reilu kauppa voi tuoda ihmisten elämään”, kertoi Anna Erkkilä huhtikuun lopulla järjestetyllä Lahden Mahdollisuuksien torilla, joka avasi torikauden.Mahdollisuuksien torit ovat kaikille avoimia ilmaistapahtumia. Toreilta löytyy paitsi tiukkaa asiaa maailman tilasta myös värikästä karnevaalitunnelmaa ja kulttuuriohjelmaa. Torit ovat monikulttuurisia tapahtumia.Ihmisoikeudet tässä ja nytSuomessa lähes kaikilla on esimerkiksi mahdollisuus käydä koulua, liikkua vapaasti maan rajojen yli sekä oikeus rauhanomaiseen kokoontumiseen ja yhdistymiseen. Ihmisoikeudet toteutuvat siis suhteellisen hyvin, mutta myös Suomessa tapahtuu ihmisoikeusloukkauksia.Muun muassa Euroopan neuvosto ja YK ovat olleet huolissaan Suomessa esiintyvästä rasistisesti värittyneestä vihapuheesta, naisiin kohdistuvasta väkivallasta sekä saamelaisten ja muiden vähemmistöjen ihmisoikeusloukkauksista.Kansainväliset ihmisoikeusloukkaukset koskettavat arkeamme monin tavoin. Esimerkiksi Suomessa myytävä aamiaismehu saattaa olla lapsityöllä tehty, tai lähiravintolan tarjoilija ihmiskaupan uhri. Ihmisoikeudet eivät ole vain tuolla jossain. Ne ovat täällä ja nyt.Mahdollisuus vaikuttaaNiin omaan lähiympäristöön kuin maailmanlaajuiseen oikeudenmukaisuuteenkin voi vaikuttaa omassa elämässään. Mahdollisuuksien toreilla kansalaisjärjestöt tarjoavat mahdollisuuden osallistua, vaikuttaa, oppia ja jakaa tietoa.”Ihmisoikeuksia ja oikeudenmukaisuutta puolustaessaan tietää tekevänsä jotain olennaista ja tärkeää. Siitä se perimmiltään, se hyvä torifiilis syntyy, satoi tai paistoi”, toteaa Mahdollisuuksien tori -koordinaattori Jaana Viirimäki.Kepan koordinoimia Mahdollisuuksien toreja järjestetään vuosittain noin 20 paikkakunnalla. Vuoden 2013 torikalenteri ja jokaisen paikkakunnan tarkempi ohjelma on nähtävissä osoitteessa www.mahdollisuuksientori.fiIhmisoikeuksien teemavuotta toteutetaan yhteistyössä Ihmisoikeusliiton, Suomen YK-liiton sekä Plan Suomen kanssa.LisätietoaJaana ViirimäkiMahdollisuuksien tori -koordinaattorijaana.viirimaki@kepa.fi050 317 6737Kirsi Koivuporras-MasukaTiedottajakirsi.koivuporras-masuka@kepa.fi050 317 6719