Maailma Kylässä 20v. juhlakonsertti.
Kuva viime vuoden Maailma kylässä -festivaalilta. Kuva: Kuva viime vuoden Maailma kylässä -festivaalilta.

Huippuartistien tähdittämä Maailma kylässä -juhlakonsertti kruunaa 20. festivaalivuoden

Suomen suurin kulttuuri- ja järjestötapahtuma Maailma kylässä -festivaali juhlii 20. tapahtumavuottaan juhlakonsertilla lauantaina 25.5. Kaisaniemen puistossa. Helsinki-Cotonou Ensemblen kanssa lavalle nousevat muun muassa Paleface & Matre, Tuure Kilpeläinen, Anna-Mari Kähärä ja Seksikäs Suklaa.

Maailma kylässä 20 vuotta -juhlakonsertti tuo yhteen aiemmilta festivaaleilta tutut suosikkiartistit sekä liudan tuoreita taiteilijoita. Musiikkispektaakkeli vie nostalgiselle matkalle festivaalimuistojen pariin ja suuntaa katseen myös tulevaisuuteen.

Konserttia isännöi kitaristi Janne Halosen ja beniniläisen lyömäsoittaja-laulaja Noël Saïzonoun luotsaama afrobeatia, jazzia ja funkia sekoittava Helsinki-Cotonou Ensemble. Festivaalikonkareista yhtyeen vieraiksi saapuvat palkintoja ja platinalevyjä saavuttanut Paleface yhdessä yhdysvaltalaisräppäri Matren kanssa, Kaihon Karavaanin karismaattinen keulahahmo Tuure Kilpeläinen sekä pitkän historian omaava sekakuoro Koiton Laulu.

Uudempaa Maailma kylässä -polvea edustavat muun muassa Suomi-palkinnolla palkittu säveltäjä, muusikko ja laulaja Anna-Mari Kähärä, YouTubesta tuttu mediapersoona ja räppäri Seksikäs Suklaa ja dancehall-artisti, DJ ja tuottaja VG+. Kattausta täydentää viime vuoden rapilmiöksi nousseessa D.R.E.A.M.G.I.R.L.S-kollektiivissa vaikuttava Yeboyah.

Festivaali reilun ja kestävän maailman puolesta

Festivaalin juuret ulottuvat 1980-luvulle, jolloin Vaasan Kehitysmaaseura keksi uuden tavan esitellä kansalaistoimintaa yleisölle Mahdollisuuksien torien muodossa. Toiminnasta kasvoi vähitellen menestyskonsepti, josta muotoutui Helsingissä vuosittain järjestettävä Maailma kylässä -festivaali. Tapahtumaa vietettiin ensimmäistä kertaa nykyisessä muodossaan vuonna 1995. Festivaalista on kasvanut Suomen suurin poikkitaiteellinen järjestötapahtuma, jossa vierailee vuosittain noin 80 000 ihmistä. Kehitysjärjestöjen kattojärjestö Fingon järjestämä tapahtuma tarjoaa tietoa järjestöjen työstä sekä innostaa suomalaisia toimimaan reilun ja kestävän maailman puolesta.

Ohjelmisto koostuu kymmenistä konserteista, työpajoista, keskusteluista, elokuvista ja lastenohjelmasta. Festivaalilla nähdään lisäksi muun muassa jazz-Emmalla palkittu Timo Lassy bändeineen yhdessä Ricky-Tick Big Band Brassin kanssa ja funkia ja soulia popmusiikkiin sekoittava brasilialainen Liniker e os Caramelows. Kyläkinossa maailmanensi-iltansa saa korealais-brasilialaisen Iara Leen ohjaama dokumentti Wantoks: Dance of Resilience in Melanesia.

Festivaalin koko kulttuuriohjelma julkaistaan 2.4. ja asiaohjelma 18.4. Tapahtuman pääteemana on ilmastonmuutos. 20. festivaali järjestetään 25.–26.5. Helsingin Kaisaniemen puistossa ja Rautatientorilla.  Tapahtumaan on vapaa pääsy. Festivaalia voi seurata Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä hashtagilla #maailmakylässä.

Maailma kylässä 20 vuotta: Helsinki-Cotonou Ensemble & ystävät -konsertti järjestetään lauantaina 25.5. klo 12.30 Savanni-lavalla Kaisaniemen puistossa.