Kambodžalainen Mom työstää nuorisokeskukseen tulevia bambuja. Kuva: Kambodžalainen Mom työstää nuorisokeskukseen tulevia bambuja.

Eettisistä lahjoista uusi jouluperinne

Kepa kokosi jälleen yhteen hyvää tekevät joululahjavinkit. Mukana on noin 80 eettisiä lahjoja tarjoavaa järjestöä ja yritystä. Omat lahjavinkkinsä kertovat laulaja Yona sekä Madventures-kaksikko Riku Rantala ja Tunna Milonoff.

Teksti: Kepan tiedote Kuva: Kevin Rowell

Kepan Eettiset joululahjat -sivustolta löytyy tänäkin vuonna laaja valikoima eettisiä lahjavinkkejä, jotka tukevat kestävää kehitystä ja auttavat maailman köyhiä. Mukana on noin 80 järjestöä ja yritystä, jotka tarjoavat muun muassa aineettomia lahjoja, reilun kaupan tuotteita ja luomuherkkuja.Eettiset joululahjat ovat jo vakiinnuttaneet asemansa monissa perheissä uutena jouluperinteenä. Tavaralahjoissa tärkeää on, että tuotteet on valmistettu kestävällä tavalla. Aineettomat hyväntekeväisyyslahjat taas vievät  joulumieltä myös maailman niihin kolkkiin, joissa uusien lelujen sijaan on puutetta perustarpeista. Yhteistyössä Kepan kanssa eettisiä lahjavinkkejä antavat tänä vuonna laulaja-lauluntekijä Yona sekä viime vuodelta tutut kasvot: kansainväliset seikkailijat ja Docventures-elokuvakerhon perustajajäsenet, Riku Rantala ja Tunna Milonoff.  ”Matkoillani olen huomannut, kuinka se on vain sattumaa, että olen syntynyt maahan, jossa voi kiukutella aamulla kun espressokone ei toimi. Toivon jouluna auttavani myös heitä, joiden ongelmat ovat rikki mennyttä espressokonetta suurempia”, Yona toteaa Eettiset joululahjat – sivustolla. Rantala ja Milonoff taas ovat huolestuneita joulun ostoshysteriasta. ”Massia syydetään materiaan järjettömiä määriä, mikä syöksee niin maapallon kuin ihmisenkin tuhoon ja turmelukseen. Silloin on hyvä kelata myös niitä, joilla paalua ei ole”, kaksikko kehoittaa.Viime vuosina eettisiä joululahjoja ostaneet löytävät sivustolta myös esimerkkejä siitä, miten lahjavinkkien joukossa olleet järjestöt ovat hyödyntäneet keräämiään varoja. Eettisten joululahjojen avulla ollaan muun muassa oltu rakentamassa nuorisokeskusta Kambodžaan sekä järjestämässä ammattikoulutusta Kongoon.Kepan verkkosivuilla julkaistujen lahjavinkkien eettisyys, ekologisuus tai reiluus pohjautuvat  listalla olevien yritysten ja muiden yhteisöjen omaan ilmoitukseen, eikä Kepa vastaa sivulla mainostettavien palveluiden sisällöstä.Eettiset joululahjavinkit: www.kepa.fi/joululahjatRiku Rantalan ja Tunna Milonoffin teksti ”Muista myös niitä joilla massia ei ole”Riku Rantalan ja Tunna Milonoffin lahjavinkitYonan teksti ”Ole itsekäs ja auta”Yonan lahjavinkitNäin lahjasi auttaaLisätietojaMatti KoivistoTiedottajamatti.koivisto@kepa.fi050 317 6704