Maailma kylässä -festivaali etsii ratkaisuja ilmastokriisiin

Toukokuun lopulla järjestettävän Maailma kylässä -festivaalin tämän vuoden pääteemana on ilmasto, ja ohjelmistossa etsitään ratkaisuja ilmastokriisiin. Tapahtuman maantieteellinen painotus on Latinalaisessa Amerikassa. Luvassa on liki sata haastattelua, paneelikeskustelua ja esitystä ajankohtaisista aiheista.

Teksti: Kepan tiedote Kuva: Shayne Robinson

Rautatientorille kohoavassa ympäristöjärjestöjen Ilmastoteltassa etsitään yhdessä ratkaisuja maapalloa uhkaavaan ilmastokriisiin. Heurekan pienoismallinäyttely esittelee ilmastomuutoksen globaaleja vaikutuksia kuten kuivuutta, merenpinnan kohoamista, kasvillisuusvyöhykkeiden siirtymistä ja muuttoliikkeitä.Uusi kansainvälinen ilmastosopimus on määrä solmia Pariisissa vuonna 2015. Miten ilmastohaasteeseen pitää vastata, ja mitä tekee Suomi? Aiheesta keskustelevat Mekong-lavalla lauantaina 24.5. ympäristöministeri Ville Niinistö, joukko päättäjiä sekä elinkeinoelämän ja kansalaisjärjestöjen edustajia.Kestävän kehityksen rahoituksesta keskustelevat valtiovarainministeri Jutta Urpilainen ja kehitysministeri Pekka Haavisto Taiga-lavan paneelissa lauantaina.EU-vaalien ilmastokuumotuksessa sunnuntaina 25.5. radiosta tutut Ali ja Husu eli Ali Jahangiri ja Mohamed Abdirahim laittavat eurovaaliehdokkaat koville Taiga-lavalla: voiko EU ratkaista ilmastokriisin, ja mikä on päättäjien rooli globaaleissa ilmastotalkoissa?Festivaalin ohjelmistossa tehdään katsaus eettiseen vaatekaappiin ja pohditaan erilaisten elämäntapojen ympäristövaikutuksia. Eturivin suomalaislumilautailijat pohtivat ilmastopaneelissa Mekong-lavalla, mitä tehdä, jos talvella ei olekaan lunta.Festivaalin maantieteellinen painotus Latinalaisessa AmerikassaKaisaniemen puiston suihkulähteeseen rakennettu Latin Atlantis -installaatio katsoo tulevaisuuteen. Miten ilmastonmuutos vaikuttaa Latinalaiseen Amerikkaan vuonna 2114, jos nykykehitys jatkuu?Ilmastonmuutoksen vaikutusten ohella tuodaan esiin myös alkuperäiskansojen asemaa. Meksikolainen tutkija-aktivisti Xochitl Leyva Solano pohtii zapatistiliikettä ja maya-intiaanien mahdollisuuksia kamppailla oikeuksiensa puolesta muun muassa ”Alkuperäiskansat tänään” -keskustelussa Amazon-lavalla.Alkuperäiskansojen oikeuksia puolustavat myös useat festivaalin pääesiintyjistä, kuten kantaaottavia kappaleita soittava meksikolainen Los de Abajo ja america-cubana-musiikin lähettiläs Amparo Sánchez. Alkuperäiskansojen tilannetta lähestytään myös kotimaisesta näkökulmasta muun muassa saamelaiskollektiivi Suohpanterrorin propagandajulistenäyttelyssä.Frankfurtin kirjamessujen kohukirjailija, brasilialainen Luiz Ruffato vie kuulijat São Paulon kaduille ja brasilialaisen arkipäivän ristiriitaisuuteen. Mexico Cityssä asuva kirjailija Jennifer Clement puolestaan tarkastelee meksikolaisen vuoristokylän vahvojen naisten selviytymistä karussa arjessa.Ajankohtaiset kriisit esillä festivaalillaFestivaalilla pureudutaan myös ajankohtaisiin kriiseihin eri puolilla maailmaa.Krimin kriisin rauhanomaista ratkaisua pohtivat ulkoministeri Erkki Tuomioja ja Suomen Rauhanliiton puheenjohtaja, europarlamentaarikko Tarja Cronberg Taiga-lavan Ukraina!-keskustelussa lauantaina.Syyrian kansannoususta on ollut vaikea muodostaa tarkkaa kuvaa median välityksellä. Syyrialainen asiantuntija Bassam Aljayal selvittää sunnuntain keskustelutilaisuudessa, mistä kansannousussa on kyse.Entä miltä näyttää Marokko arabikevään jälkeen, pohditaan lauantain keskustelussa marokkolaisen toimittajan Abdessamad Benallan johdolla.Viidestoista Maailma kylässä on entistä ilmastoystävällisempiMaailma kylässä on aiempaakin tiedostavampi ympäristöön ja kestävään kehitykseen liittyvissä kysymyksissä. Syksyllä 2013 tapahtuma sai Ekokompassi-todistuksen. Festivaali on myös ollut mukana Helsingin ympäristökeskuksen koordinoimassa Greening Events -hankkeessa, jonka myötä tapahtumalle on luotu kestävä ympäristösuunnitelma.Tänä vuonna festivaali käyttää EKOenergia-sertifioitua tuulisähköä. Lisäksi huomiota on kiinnitetty ruokamyyjien ympäristöystävälliseen toimintaan, joka näkyy esimerkiksi jokaiselta ruokapisteeltä löytyvänä kasvisruokavaihtoehtona ja biohajoavien kertakäyttöastioiden käyttönä.Maailma kylässä -festivaali järjestetään Kaisaniemen puistossa ja Rautatientorilla lauantaina 24.5. kello 11–20 ja sunnuntaina 25.5. kello 11–18. Tarjolla on yli 150 ohjelmanumeroa ja 450 näytteilleasettajaa, ja valtaosa ohjelmasta on järjestöjen tuottamaa. Tapahtumaan on vapaa pääsy. Maailma kylässä -festivaalin pääjärjestäjä on Kepa ry.Festivaalin koko ohjelmawww.maailmakylassa.fiPressikuvatwww.flickr.com/photos/kepa-ry/sets/72157641510617234LisätietojaHenna HakkarainenTiedottaja, Kepa ryhenna.hakkarainen@kepa.fi050 317 6704Johanna EurakoskiViestintä- ja varainhankintapäällikkö, Maailma kylässä -festivaalijohanna.eurakoski@kepa.fi050 317 6698